Citat:
Ursprungligen postat av pinnennet
Men nu gick det här lite från ämnet. Det som fashinerar mig är alla skit sidor med en jäkla massa besökare :P
|
Om du med skitsidor menar 'fula' sidor som inte följer med i de senaste heta trenderna inom webdesign, så får du nog tänka om.
Här är några exempel på sajter som är 'fula' enligt många hippa webmasters:
http://www.plentyoffish.com/
En grats tjänst med runt 1 miljon dagliga besökare och $300 000 per månad i adsense intäkter.
http://www.drudgereport.com/
Enormt många dagliga och trogna besökare till en sida som endast har länkar till nyheter.
http://www.craigslist.com[/URL]
Världens största sajt för radannonser
Fula webbplatser säljer.
Fula webbplatser har i många fall en förmåga att förmedla ett förtroende till sina besökare.
Faktum är, att dessa fula webbplatser har förmågan att presentera
en perfekt marknadsföring. Så vad är då deras budskap?
jo,
Du kan lita på oss. Vi är ett familjeägt företag och inte
anställa av nåt flashigt marknadsföringsteam. Vår hemsida är enkel, men
mycket funktionell. Viktigast av allt, vårt mål är att göra ALLT för våra
kunder, inte nödvändigtvis lära sig allt HTML, CSS och cool webbdesign
Som sajtägare och vana Internetanvändare, glömmer vi ofta att en
mycket stor
del av Internetanvändarna är faktiskt rädda för Internet.
Även om shopping online växer, så har de flesta människor fortfarande
en oro för säkerheten online och opersonliga webbplatser gör definitivt inte saken bättre.
De
flesta människor vet faktiskt inte ens hur man surfar
effektivt och endast använder de standardverktyg som ges
till dem när de tar datorn ur lådan efter de kommer hem med nya datorn.
Och detta är en anledning till att fula webbplatser kan sälja. Den
brist på professionalism som sajten reflekterar, leder folk till
att tro att de har att göra med en individ (en människa).
Webbplatser kan man ju inte lita på, men individer kan man lita på.(oftast)
Även om ovanstående teori gäller i många exempel, så tror jag att det finns fler orsaker till framgångarna för fula webbplatser än att bara att förmedla förtroende.
Många av de webbplatser som jag ovan nämnde har en underliggande drivkraft som kan hänföras till deras framgång:
de är nämligen extremt lätt att använda.
Så vad finns det att lära av detta.
Jo, tänk lite mer på besökaren och lägg lite mindre energi på att få sajten att validera i W3C m.m.
Jag pratade för ett par månader sen med en kille som driver en relativt känd och stor webbshop här i USA. Han hade tidigare i år anlitat en ansedd designbyrå för att uppdatera sin gama design från 1998.
Det bar sig inte bättre än att han tappade nästan 50% i försäljning med exakt lika många besökare.
Efter 3 månader bytte han tillbaka till den 'urgamla' designen och försäljningen gick tillbaka till det normala igen.
http://www.amazon.com
Ett annat klassiskt exempel
put that in a pipe and smoke it.
