Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-30, 14:47 #14
Mr Bean Mr Bean är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
Mr Bean Mr Bean är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Sparar du utanför din bostad så kan du ju faktiskt använda pengarna till annat, det är lite det jag menar med rörlighet och valfrihet.
Det förstod jag nog. Menade bara att du knappast kan ANVÄNDA ditt sparkapital SAMTIDIGT som du har det kvar. Ett undantag är väl möjligen om du sparar på något som intresserar dig, t.ex. konst. Då kan du njuta av konsten samtidigt som den (förhoppningsvis) går UPP i värde.
Nu kan man förvisso hårddra detta och mena på att pengar som man spenderar på nöjen och resor är att investera i goda minnen och erfarenheter som man kan leva på under hela sitt liv alldeles oavsett om det blir finanskriser och kaos. Känner INGEN med den inställningen som inte ändrat senare i livet.
Citat:
Ifall bostäder vore den bästa sparformen av alla, varför är det inte fler som är fastighetsägare i sverige? Jag tror det delvis beror på att kapitalet är bundet.
Det finns väl inte så många fastigheter som saknar ägare? Det är väl snarare betydligt fler som skulle vilja ha en fastighet men inte anser sig ha råd (eftersom de som äger dem anser dem lönsamma nog att de inte säljer dem billigt).

Aktier är normalt sett en bättre (och framförallt mer flexibel) sparform. Nackdelen är dock att man där inte har lika bra inflytande över sin investering och även om värdeökningarna sker snabbare så är det lika snabba värdeminskningar.
Citat:
För att hålla mig till tråden så tror jag det är läge att börja titta på bostäder nu så att man är redo om kanske 4-6 månader.
Sure, visst kan man vänta lite bara man inte skaffar sig en hyreslägenhet under tiden. :P
Även om räntan kan tänkas sjunka kraftigt vilket tvingar färre personer att paniksälja sitt boende pga att någon i hushållet förlorat jobbet så tror jag inte att man skall räkna med att priserna på bostäder ökar inom kort. Det som kan hända istället att urvalet sjunker då få vill sälja.
Mr Bean är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat