|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Apr 2008
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Apr 2008
|
Man kan ju som alltid även dra paralleller mellan den här typen av trådar och liknande där handlare förbarmar sig över kunder som försöker få saker gratis, slippa betala, och om dom inte får sin vilja igenom, hotar hänga ut handlaren på nätet...
Men jag tycker Terabyte får ihop det bra, det var någon som sa "Thomas på Smart Fritid erbjöd sig att betala 500 kr för detta"...det var ju iofs hedervärt, problemet är bara att det enligt den prislista som leverantören har så kostar det 800 kr.
Conny tycker att utvecklaren ska anpassa sig till kunden, det är ungefär som att jag skulle kontakta och vilja anlita Conny, och när han säger att han vill ha 1000kr/tim så säger jag att jag vill betala 500kr/tim och att han måste anpassa sig till det-
Jag tycker det är en ganska bra deal, kunden har köpt ett program som han använt sig av, han har dessutom fått tillgång till support och en uppdatering som normalt sett bara tillfaller kunder med serviceavtal (den biten tar jag för givet att kunden var medveten om när han köpte programmet) ett par år senare, igen, när kunden har behov av det, så kontaktar han utvecklaren, och tecknar han ett serviceavtal då så får han den hjälp han behöver, och dessutom får han (så vitt jag förstår) tillgång till alla uppdateringar som gjorts av programmet, what´s the fuzz...
Ring Adobe eller Wisma och fråga om dom agerat annorlunda.
Att kunden (Thomas/Smart Fritid) i den här leverantörens ögon inte har världens bästa kreditvärdighet, med tanke på att man utnyttjat dessa betaltjänster tidigare och sluppit undan utan att betala, även om det skedde i visst samförstånd, (kan man gissa att det samtalet Thomas ringde Då lät på ungefär samma sätt, med ungefär samma inställning) är väl inte så konstigt, som någon sa, det tydde väl på en viss "goodwill", hade Thomas nu mött utvecklaren halvvägs och betalat för serviceavtalet den här gången så hade situationen aldrig uppstått..
edit: sen är det ju så, goodwill bygger delvis, precis som förtroende, på ett slags samförstånd mellan parter, i det samhället vi lever i idag (som Thomas tydligt visar) där varje form av nej (berättigat eller inte) resulterar i en uthängning på nätet, så förverkar vi allt vad goodwill och förtroende heter, eftersom en slags underliggande grund för dessa två begrepp måste vara insikten att man ibland faktiskt har fel, eller får ett nej...
|