Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Mar 2004
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Mar 2004
|
I likhet med Carl Bildts fall så är det ju lagligt när storföretagen fifflar med skatten, det gör det inte automatiskt moraliskt rätt. Det är svårt att lagstifta bort alla hål helt enkelt.
Är galet trött på skvs tidningskampanjer där de hela tiden skall hänga ut grupper av privatpersoner som skattesmitare. Om jag skall ha något förtroende för dem så vill jag se rubriker om hur de gör sitt jobb och plockar in de stora stålarna. Inte när de förföljer unga människor som haft lite tur och vunnit på poker eller lyckats starta en blogg. Det är bara deras skeva bild av vad som är bra pr-uppmärksamhet.
Höll nästan på att smälla av när jag hörde talas om att det finns en tidning där de publicerar uppgifter på företag och privatpersoner de har satt dit. Vad är det egentligen för sjuka människor som läser sådant.
Skatteläget i många av de europeiska länderna (inklusive sverige) plus den mediestrategin som skatteverket har äcklar mig. Vi lever i ett förmyndar- och byråkrati-samhälle där ingen skall ta sig ur ekorrhjulet. Jag tycker personligen det är helt jävla sjukt att stora bolag "tillåts" komma undan med miljardvinster medans de som jobbar i fabriken skattas till döds så att de blir tvingade att leva på en mager pension när de är färdigarbetade.
Detta säger jag inte för att jag känner någon solidaritet med de som väljer att lönearbeta, utan för att det är ett bisarrt och nästan dysoptiskt samhälle där de som har makten kontrollerar dem som lever i det.
|