Citat:
Originally posted by Johan H@Nov 29 2008, 13:18
Vänta ett tag till, krisen blir värre och priserna kommer sjunka lite mer. Sen köper du.
|
Sådär resonerade en gång en arbetskamrat till mig och det ångrar han idag.
När jag köpte min första 3:a i början på 90-talet för 450 000:- så fördelade sig mina 3 lån på 15,1% (topplånet), 12,65% samt 10,3% och priserna hade inte nått sin botten ännu.
Nåt år tidigare hade priset varit uppe i nästan 600 000:- för en motsvarande lägenhet. Många menade att priserna skulle sjunka mer och tyckte att jag borde vänta men jag behövde en bostad med ett bra läge och en bra månadshyra omgående.
Sen låg priset ganska stilla under några år och räntan gick ned mer än vad hyran höjdes. Sen i slutet på 90-talet så började priserna sjunka igen men som BOENDE i en bostadsrätt struntar man fullständigt i sådant då det är en låg MÅNADSKOSTNAD som är intressant (SPECIELLT i kristider!).
Kompisen som bodde i en hyresrätts 2:a började tröttna på allt stök (som ofta förekommer i områden där man hyr sitt boende) och noterade nu att en lägenhet motsvarande min nu gick att få för 310 000:- och jag rekommenderade honom att köpa och kunde visa honom att hans månadskostnad endast skulle öka med 500:- jämfört med sin 17kvm mindre hyreslägenhet. Han trodde att priserna skulle sjunka mera (det påstod alla olyckskorpar) så han valde att bo kvar.
Sen steg priserna ständigt och det dök inte upp så många prisvärda objekt i området längre. När jag mötte honom 5-6 år senare frågade jag honom ifall han bodde kvar i sin hyreslägenhet och det gjorde han. Jag meddelade honom då att räntan var rekordlåg och att lägenheten han nobbade på 310 000:- nu hade ett marknadsvärde på 1 300 000:- och det gjorde honom givetvis MYCKET lyckligare. :P
När man hyr så är det fastighetsägaren som förlorar på att värdet på hans hus går ned och den förlusten tar han givetvis igen från sin hyresgäster.
När man hyr så är det fastighetsägaren som tjänar på att värdet på hans hus går upp och den vinsten delar han givetvis
inte med sina hyresgäster.
När man äger sitt boende så flaxar inte hyran så mycket och ifall värdet går upp eller ned blir bara intressant när man skall sälja. Det som är viktigast då är räntan.
Jag sålde min bostadsrätt 2005 för 1 200 000:- "vinsten" på att bo där under ca 12 år blev 750 tusen (alltså ÖVER 5 000:-/mån). Att jag varken köpte eller sålde under en idealisk period ger nog en fingervisning om att mark och bostäder sällan är en dålig investering. Varför låta andra tjäna pengar på ditt boende om du har råd att köpa?
Det viktigaste som gäller när man köper sin bostad är dock att månadskostnaden är låg. Köp inte en billig bostadsrätt med hög månadsavgift, den är sen VÄLDIGT svår att bli av med om du har otur.