|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jan 2004
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jan 2004
|
Det är väl i sig inte sossarna som vill dra upp priset på hyresrätterna, utredningen kommer från KD och Göran Hägglund.
Över till din fråga. Jag tycker Magnus sammanfattade det ganska bra. Ska du flytta inom något år är det nog ett bra val med en hyresrätt. En bostadsrätt kräver nästan att man ser långsiktigt på sitt boende, framförallt om man ser det som en investering.
Samtidigt, det är dåliga tider nu, vilket innebär att man (på sikt) gör en bättre deal än de som köpte när det var bra tider. Om vi har nått botten, om vi kommer att gå djupare eller om det går spikrakt upp imorgon kan vi bara spekulera om.
Det är ju ingen tvekan om *att* det kommer att gå uppåt igen, frågan är när.
Jag har själv precis köpt en bostadsrätt i Helsingborg. Hade en väldigt centralt belägen lägenhet, med stigande hyra. Har högra månadskostnad för mitt boende nu, men jag har den lägenhet som jag trivs med, renoverat och fixat efter mina önskemål. (Vill någon läst mer om vår renovering kolla - Nej egenreklam får inte förekomma i någon form // Moderator)
Ägaren till lägenheten innan mig bör i runda slängar ha tjänat 200 - 300.000 på lägenheten, men så har han ägt den i 13 år.
Ett varningens ord dock - passa dig för nybildade föreningar. Ekonomin sätts på prov nu när det är sämre tider, och går föreningen i konkurs "försvinner" hela ditt värde. Det är ju inte du som äger lägenheten, du äger bara rätten att utnyttja lägenheten. Vanligast vid en konkurs är att det blir hyresrätter, och då sitter du kanske där med lån som ska betalas, men utan något som helst värde i lägenheten.
Stabila, äldre föreningar är oftast väldigt säkra, men man vet ju aldrig.
Lite beroende på område, tänk på om föreningen har stora intäkter via uthyrning av kommersiella lokaler (butiker, kontor etc). Vad händer om dessa uthyrningar upphör, klarar föreningen att hantera situationen?
|