Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Nov 25 2008, 22:15
Är det privatpersoner ska du dra skatt. Betalar du ut mer än 999:- under ett år ska du även betala sociala avgifter. Glöm inte att du måste skicka ut kontrolluppgift till de du anlitat.
|
Nu kan du inte ha läst en rad av det jag skrev Anders
Jag vet att jag ska skicka in kontrolluppgifter (det sköter i dagsläget min redovisningsbyrå åt mig). Min fråga var vad dessa uppgifter måste innehålla. Efterfrågar skatteverket endast namn och belopp, eller behöver vi fullständigt personnummer inkl fyra sista på alla som vi betalar ut pengar till.
Jag hittade en bild på en blankett för kontrolluppgifter, så den frågan har jag redan fått svar på. Jag behöver personnummer på samtliga personer som jag betalar ut ersättning till. Dock så leder det till en följdfråga. Är jag förbjuden att betala ut ersättning till folk vars personnummer jag inte har?
Min andra fråga var om förvärv av immateriella värden (såsom exempelvis en novell) är att betrakta som vara eller tjänst. Köper jag en vara så ska jag väl inte betala arbetsgivareavgifter, även om det är en privatperson som säljer?
Aja, jag får se vad skatteverket svarar. Dock så har jag fått felaktiga svar från dem förut, så jag tänkte att en tråd på WN inte kunde skada.