Citat:
Originally posted by SweCat@Nov 25 2008, 12:14
Jag har med stort intresse följt denna diskussion, många kloka tankar har framkommit och många bra råd, varav jag också suger i mig en del av dem som en svamp. Jag har på senare tid tänkt att det skulle vara trevligt med någon utbildning eller liknande i just företagande och marknadsföring. Själv har jag hela tiden kört varianten learning by doing, men har insett att det kan vara trevligt att också läsa sig till en del saker så man inte behöver göra alla misstag själv innan man lär sig :-)
Tips på utbildningar och bra böcker mottages gärna, men skippa Alla redaktionen böcker och Bo lunden böcker för dem känner jag redan till.
Pippilotta, jag kan bara säga dig att djurbranschen och barnklädesbranschen verkar vara väldigt lika gällande väldigt mycket. Fast jag tror djurbranschen har betydligt större problem med att verkligen få täckning för sin fraktkostnad. Det är ett stort problem för vår del, vilket gör att jag alltid råder andra med likviditetsproblem att kontrollera att de verkligen täcker sina kostnader vad gäller frakten. Själv har jag stora problem med det, och håller just nu på att sanera butiken på produkter som kostar för mycket att frakta för att det ska vara riktigt lönsamt. Det där med att inte få handla känner jag väl till liksom tanken på en fysisk outlet.
|
Nu vet jag ju inte hur du tar ut fraktkostnaden, men om du bakar in den i priset på alla produkter så du kan ha en någorlunda jämn lönsamhet i alla produkter. Så blir det enklare att hålla koll på lageromsättningen för varje enskild produkt. Sen kan du justera in kostnaden för längre lagerhållning för vissa prdukter i priset.
Målet är att du ska ha en optimal lagernivå för varje produkt med en för företaget jämn lönsamhet i relation till sysselsatt kapital (kapital som du binder i olika inköpta produkter). Då spelar det mindre roll vilka produkter du säljer, alla har lika stor lönsamhet i relation till sysselsatt kapital.
Vad är då avkastning på sysselsatt kapital?
Jag hämtar lite inspiration från Börguiden version 2004:1.
(
Resultat efter finansnetto+
finansiella kostnader)/
genomsnittligt sysselsatt kapital
genomsnittligt sysselsatt kapital är ekvivalent med
Balansomslutning-
Ej räntebärande skulder
Exempel från samma Börsguide på företagens
avkastning på sysselsatt kapital:
Fenix Outdoor: 17,9%, soliditet 57%.
Hennes & Mauritz: 46%, soliditet 76%.
JC: -11,4%, soliditet 64%.
Lindex: 15,7%, soliditet 54%.
New Wave group: 16,8%, soliditet 38%
RNB Retail and brands: 5,4%, soliditet 26%.
Wedins skor: -22%, soliditet 18,6%
Som den vaksamme an se så mår inte alla företag så bra även om de är börsnoterade. Jag vill rekommendera att ha minst 35% soliditet (det är optimalt med 35% på lång sikt) och ha minst 15% avkastning på sysselsatt kapital, likviditeten bör var aca 200%, då har man ett företag med en sund ekonomi.