Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-25, 07:39 #35
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Originally posted by Gustav@Nov 24 2008, 22:12
Det jag vänder mig emot är straff som inte kan återkallas. Dödsstraff är ett sådant straff och jag är därför emot dödsstraff. Det kan inte göras ogjort i det fall att det framkommer nya bevis som friar personen. Detsamma gäller uthängning på Internet. Även om en person i efterhand frias så kommer han att för alltid vara stämplad som sexualförbrytare om det en gång har fått spridning på nätet.
Du har helt rätt. Jag är helt övertygad om att inte alla som idag begår brott återfaller. Men om en person för evigt är stämplad som brottsling i allas ögon, inte kan få jobb, familj och ett normalt liv så minskar säkerligen möjligheterna att lägga sitt förflutna bakom sig. Därför tror jag att uthängning är skadligare än dagens system där människor får en andra chans i livet. Människor som kanske vårdats, kommit tillrätta med psykiska sjukdomar och förstått vad som är rätt och fel måste få denna andra chans.

Ett speciellt problem är för övrigt psykiska sjukdomar eller sådant som är relaterat till det. Samhället har lång tradition av att hantera mord och stöld, men inte samma klarsynthet när det kommer till sexuella övergrepp. Min personliga åsikt är att de allra flesta som begår sexuella övergrepp och då speciellt inom familjen ska vårdas, inte fängslas.

Vad som gäller föräldrars förståeliga rädsla för att barn ska råka illa ut är det nog tyvärr så att det är nödvändigt att alltid utgå ifrån att det värsta kan hända. Barn ska lära sig att lyssna på sin instinkt, alltid säga ifrån ifall någon vill röra vid dem på ett sätt de inte vill och prata med sina föräldrar. Sexuella övergrepp mot barn verkar ofta ske av dem hyfsat närstående människor som de är i någon form av beroendeställning till - därför måste barn ha mentala verktyg för att kunna sätta gränser, verktyg föräldrarna måste ge dem.

Edit: Typos
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat