Citat:
Originally posted by WebboT@Nov 24 2008, 21:51
Aktiva pedofiler ska dömas hårdare än 'vanliga' brottslingar. Detta är inget konstigare än att att ett dråp ger hårdare straff än inbrott.
1. När en pedofil döms första gången ska det vara som det är idag. Ingen uthängning på nätet för att undvika tråkigheter om han/hon skulle vara oskyldigt dömd.
2. Andra gången samma pedofil åker fast så ser jag ingen ursäkt längre. Nu SKA han/hon hängas ut.
3. Begår samma pedofil en tredje gärning, så finns det bara ett rättvist straff. Livstid. Riktigt livstid.
|
Jag håller med dig till viss del. Jag ser inga problem i att döma återfallsförbrytare till livstids fängelse. Särskilt inte när det rör sig om grova brott, såsom misshandel och våldtäkt.
Det jag vänder mig emot är straff som inte kan återkallas. Dödsstraff är ett sådant straff och jag är därför emot dödsstraff. Det kan inte göras ogjort i det fall att det framkommer nya bevis som friar personen. Detsamma gäller uthängning på Internet. Även om en person i efterhand frias så kommer han att för alltid vara stämplad som sexualförbrytare om det en gång har fått spridning på nätet. Denna stämpling gäller naturligtvis även någon som har suttit i fängelse, men jag föreställer mig att det i alla fall skulle vara möjligt att leva ett någorlunda sånär normalt liv efteråt.
Att människor döms oskyldiga händer tyvärr. Jag tror att folk som förespråkar slutgiltiga straff har en alldeles för stor tilltro till våra rättsystem - både i USA och i Sverige. Det finns klåpare inom alla yrken och domare, nämndemän, åklagare och advokater är inga undantag.