Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Nov 23 2008, 03:38
Det kan bli hiskeligt dyrt då du har ett obegränsat prduktansvar om du inte har någon friskrivning alls. Då blir det upp till en eventuell tvistelösare (domstol eller allmänna reklamationsnämnden) att försöka tolka jämka och vara rimliga, det kan sluta hur som helst. Se till att ni har ordentliga villkor som är tydliga och skyddar er mot indirekta sakador.
|
Kan man verkligen friskriva sig från indirekta skador när man säljer direkt till konsument? Konsumentköplagen är inte dispositiv.
En säljare kan åläggas att utge skadestånd avseende skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommit på annan egendom som tillhör köparen. Säljaren är dessutom skyldig att ersätta köparen för eventuella inkomstbortfall i samband med reklamationen.
Nu var det ett tag sedan jag pluggade juridik. Men minns jag inte helt fel så hade vi ett case där en mikrovågsugn började brinna och i branden så förstördes hela köket. Säljaren blev ersättningsskyldig för mikrovågsugnen och köket.
------------------------------
Heimer - Gräv inte ner dig i juridiken. Gör istället en förnuftig bedömning från fall till fall. Råder det osäkerheter om vad som har hänt så bör du alltid "döma" till kunden fördel. Men verkar kunden krav orimliga enligt din egen bedömning så neka eventuella krav från kunden. I värsta fall så får ARN pröva fallet.