Citat:
Originally posted by Solan@Nov 23 2008, 23:11
Tack för ditt svar Conny. Hur räknar jag då på provision till ÅF som säljer in och till butiken som säljer åt oss?
Det blir alltså två jag skall betala till då eller`?
|
Ja, det blir två att betala till; En "regionchef" och en egentlig "ÅF".
Hur hade du tänkt att pengaflödet ska gå?
Är det ÅF som får pengarna av slutkunden eller är det du som får pengarna av din slutkund?
Är det du själv så blir det ganska enkelt att räkna provisionen.
Om vi antar att du budgeterar med TP% (Total Provision) i providsion för din tjänst (låt oss räkna på 40% i detta fall som ett exempel).
Vi skissar på att varje RegionChef (RC) ansvarar för säg 9 st ÅF. Då skulle jag lägga upp det så här att: T = R + 9*Å. Dvs att RC får 4% av vad alla 9 ÅF säljer inom RC dsitriktet. Varje ÅF får 36% av vad den enskilde ÅF säljer.
Detta innebär i kronor och ören att: ÅF1 säljer för 10 000 SEK per månad så får ÅF1 36% av 10 000 SEK dvs 3 600 SEK. detsamma gäller för alla 9 ÅF inom samma distrikt.
För hela distriktet har då skett en försäljning på 9*10 000 SEK dvs 90 000 SEK.
RegionsChefen för detta distrikt får då 4% av 90 000 SEK dvs 3 600 SEK.
Du som är leverantören för hela konceptet har då en fast total kostnad för försäljningsprovision på 40% av 90 000 SEK dvs 36 000 SEK. Du behåller då 54 000 SEK dvs 60%.
Om en RegionChef lyckas hitta fler ÅF inom sitt distrikt så blir det fler han får provision av och han tjänar då mer pengar utan att det kostar dig som huvudleverantör mer som andel av försäljningen. Du sköter hela tiden administrationen av alla provisioner så RegionsChefer och ÅF kan fokusera på sina respektive ansvarsområden.
Om en RegionChef har 18 ÅF i sitt distrikt så blir försäljningen 180 000 och RCns provision blir 72 000 SEK. Din intäkt blir fortfarande 60% av 180 000 dvs 108 000 SEK.
OBS att jag vet inte vad som kan vara rimlig provisionsandel så jag har bara använt 40% som ett hypotetiskt exempel. Men med ovanstående mall kan du ju experimentera med flera olika nivåer på den Totala Provisionen.
Givevis är den Totala Provisionen beroende på hur stor andel av Central Marknadsföring som sker resp hur stor andel RC resp ÅF gör. Det finns många varianter du kan välja, men jag sulle nog rekommendera att fokusera på en enkel lösning annars riskerar du at få en jobbig administration samt missnöje bland ÅF/RC.
Observera att RegionCheferna kommer att vara nyckelpersoner i din organisation och det är mycket viktigt att de får en rejäl provision och att de verkligen litar på att du betalar i tid. Det ommer likväl att vara viktigt för dig att betala ut provision till ÅF i tid annars kommer de tröttna ganska fort.