Citat:
Originally posted by gummianka@Nov 23 2008, 05:35
Men det känns som att NI också valt en kollisionskurs.
Hur menar du att du hade tänkt "utnyttja" omständigheterna kring fakturabetalning Om det hade varit så som du tänkt (att varan förblev er till full betalning var emottagen) ?
Om ni nu ändå tänker er betala för returfrakten (vilket väl är rimligt vid en reklamation, och allra helst där (om) produkten verkligen brustit) varför inte bara skicka en returfraktsedel till kunden ?
Varför bråkar Ni om såna småsaker ?
Rent juridiskt så har ju konsumenter i Sverige en ganska stark position, och på samma sätt som man kan mena att kunden försöker "utnyttja" den situationen som uppstått, så kan man vända på det och säga att ni väldigt offensivt försöker friskriva er från ansvar, JAG tror (precis som Conny säger) att ni borde vara ganska tillmötesgående och justera upp dom ev. brister i avtal, villkor osv. som kanske föreligger, så att ni, nästa gång det händer, för en nästa gång kommer ju alltid, faktiskt kan hänvisa till dessa avtal/villkor.
Absolut finns det kunder som river upp himmel och helvete för att sedan nöja sig med en för alla parter acceptabel lösning, men det är ju också bevisat att det (tyvärr) *faktiskt hjälper, och för att få in ett Dr Phil citat, man lär ju sina kunder hur dom ska bemöta en, istället för att DU försöker hitta alla möjliga kryphål, var tillmötesgående på dom punkter där kunden faktiskt kan förvänta sig det, så kväver du ju det i sin linda.
Som Conny har sagt förut, att vända en negativ upplevelse till något positivt är ett av dom absolut säkraste sätten att bygga ett förtroende hos sina kunder (vilket såklart handlar om psykologi 101) men för det krävs det ju, från företagets sida, en prestigelös "hands down" inställning, och det ÄR svårt för ett mindre företag, där varje enskild order kanske handlar om make-or-brake, men den måste enligt mig finnas där.
|
Kan förstå att mina frågor om fraktsedel kan framstå som småaktiga, men det är inte alls så jag menar. Jag är bara nyfiken på vad som gäller. Vi kommer förstås stå för frakt- och emballagekostnader.
Likadant med äganderätten av produkten innan fakturan är betald, vill bara veta vad som gäller - vore det så att produkten var vår tills den blivit betald hade ju inte kunden haft något att komma med överhuvudtaget.
Vi har faktiskt följande text i våra köpvillkor:
"Alla varor förblir vår (vårt företagsnamn) egendom till dess full betalning erlagts."
Så enligt Connys tidigare post torde det ju faktiskt vara så att det är en produkt som fortfarande ägs av oss som han tagit sönder.
Inte för att det är något vi tänker bråka med kund om, förutsatt att han inte tar det vidare till nästa instans och vi kan använda det som argument för att fria oss.
Vi bråkar inte om småsaker, jag frågar er vilka regler som gäller. I konversationen med kunden har vi inte på något sätt försökt smita undan ansvar för den trasiga produkten som köpts av oss, utan snarare tvärtom varit tillmötesgående och erbjudit ny vara eller pengar tillbaka direkt. Vi har intagit "hands down"-ställning i det avseendet att vi tar ansvar för vår produkt och är villiga att kompensera för den, men har knappast lust eller råd att göra det för hans repade macbook eller trasiga iphone-glas.
Det här är en sån kund som gärna river upp himmel och jord, men han nöjer sig inte förrän vi står för hela kalaset och därmed finns det ingen kompromiss i sikte.
Den här tråden handlar inte (iallafall var det inte min ursprungliga avsikt) om kundbemötande av vanliga kunder som råkat ta sönder sina produkter. Sådana kunder har vi aldrig haft problem med tidigare, eftersom vi alltid inom några timmar erbjuder oss att ersätta varan eller låter kunden skicka tillbaka den utan kostnad. Mina frågor handlar snarare om vilka utsikter kunden har att sätta oss på pottkanten, och hur vi kan förhindra det.