Citat:
Ursprungligen postat av heimer
Menar du att *vi inte måste skicka ut fraktsedel och emballage till kunden ens om han kräver det?
|
Om ni skickade ut produkten i ett emballage första gången så borde väl det räcka. Om kunden kastat det så är det knappast ert problem i synnerhet om det enbart gått mindre än en vecka sedan kunden köpte produkten. Jag tycker nog man bör kunna räkna med att kunden sparar empallaget i vart fall 14 dagar.
Sen är det givetvis inte fel av er att skicka ut emballage, kanske tom förfrankerat, det ger ju ett extra goodwill.
Citat:
Originally posted by -heimer@Nov 23 2008, 03:03
Vilket bolag som är den egentliga leverantören framgår i dagsläget inte av fakturan. Det är kanske något vi ska se över.
|
Bra det måste man vara tydlig med, på ALLA dokument man skickar ut till kund.
Citat:
Vår produkttext ser ut så här:
"Köpt den nya iPhonen med GPS? Svårt att montera den i bilen på ett smidigt sätt? Köp vår vindrutehållare så löser den alla dina problem.
Tillåter dig att rotera och snurra iPhonen hur du helst vill ha den. Fästes på vindrutan med sugkopp."
|
"...så löser den alla dina problem" är lite väl ambitöst med ordet
alla jag tycker personligen ni borde vara mer specifika i den texten, men det är min åsikt.
Citat:
Kunden är privatkund. Vi har inte avskrivit oss från produktansvar eftersom vi inte trott det varit nödvändigt.
|
Det kan bli hiskeligt dyrt då du har ett obegränsat prduktansvar om du inte har någon friskrivning alls. Då blir det upp till en eventuell tvistelösare (domstol eller allmänna reklamationsnämnden) att försöka tolka jämka och vara rimliga, det kan sluta hur som helst. Se till att ni har ordentliga villkor som är tydliga och skyddar er mot indirekta sakador.
Bland annat "normal användning" och friskriv er helt från indirekta skador, samt begränsa direkta skador till att ersätta produkten med en likvärdig men att kunden står för returframkten och emballaget.
Citat:
Han har sannolikt "testat" produkten privat, vi har iaf inte fått någon information som antyder något annat.
|
Eftrsom han är privatperson så blir det ingen hjälp för er i så fall, då är han i sin fulla rätt att använda den "privat".
Citat:
Ursprungligen postat av heimer
Jag anser att vi varit tillmötesgående i det avseendet att vi accepterar retur/reklamering utan trassel, och att vi hållit en korrekt ton i mailkonversationen.
Om det finns intresse kan jag publicera hela konversationen här, eller i pm.
|
Publicering av ytterligare dokumentation kanske inte behövs om du är lite iskall i detta läget och först löser den direkta rekalmationen och sen avvaktar kundens åtgärder, som han får sköta på egen hand.
I detta läget är det viktigt att du tillhandahåller Juridiskt firmanamn, orgnr och säte på den faktiska leverantören. Sätet är ju användbart om han vill stämma er (vilket jag håler för otroligt när han får veta vad det kostar att driva en skadeståndsprocess i svensk domstol, dvs minst några 100 000 SEK, med osäker utgång, det blir billigare att reparera PCn på egen bekostnad).
Däremot skulle jag kunna tänka mig att han kanske går vidare till allmänna reklamationsnämden. Och som Davve skrev här tidigare så innebär det att du får en ärlig och saklig chans att yttra dig, samt att utgången långt ifrn är given.