Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-23, 02:03 #16
heimer heimer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2003
heimer heimer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2003
Citat:

Ang returen så kan ni begära att kunden returnerar hela produkten i orginalförpackning så återbetalar ni normal returfrakt när ni godkänt returen. OBS skriv tydligt att ni inte accepterar REK, Mottagningsbevis eller postförskott, annars kan en triskande kund skicka det som det.
Att vi inte accepterar rek eller pf är vårt standardförfarande. Menar du att vi inte måste skicka ut fraktsedel och emballage till kunden ens om han kräver det?

Citat:

Ang vem som äger varan: Om ni inte gjort ett äganderättsförbehålli avtalet eller era allmänna villkor så är egendomen kundens från det ögonblick du utfärdar en faktura trots att de inte betalt ännu, betalningen har inget med saken att göra om du inte har ett äganderättsförbehåll.
Tack för svaret, då är inte det en faktor vi kan använda oss av.

Citat:

Många bolag omfattas sedan 1 juli 1995 av EU-regeln (svensk lag började gälla 1 juli -95) att Juridisk firma, orgnr och säte MÅSTE framgå av ALLA handlingar som lämnar företaget (inkl framsedlar, fakturor, orderbekräftelser m.m.).
Jag är lite osäker om detta även omfattar reklam men jag tolkar det som att även reklam omfattas av detta EU-dirktiv.

Till en början omfattade detta enbart Aktiebolag, men jag vet inte om det har utökats.

Är det flera bolag involverade i leveransen så ska samtliga bolags uppgifter framgå av handlingarna. I detta fall även det factoringbolag som ni anlitar. Det ska ävenvara tydligt vilket bolag som är den egentliga leverantören, dvs ni.
Vilket bolag som är den egentliga leverantören framgår i dagsläget inte av fakturan. Det är kanske något vi ska se över.

Citat:

garantiskadan verkar vara ganska självklar att ni ska ersätta kunden med endera pengar eller ny produkt.
Detta är vi medvetna om, och har redan erbjudit antingen pengar tillbaka eller ny produkt.

Citat:

Den indirekta skadan är mer komplex fråga.

Har ni haft en tydlig specifikation vad produkten ska användas till och hur handhavandet ska ske? Har kunden brutit mot detta handhavande elelr det avsedda tillämpningsområdet? Har den indirekta skadan skett på "normalt" sätt, dvs har den kunat uppkomma i en helt normal situation utan inbldndning av er defekta produkt? Det är frågor man ska ställa sig om det är rimligt att ni ska hålals ansvariga för den INDIREKTA skadan som kunden påstår uppkommit.
Vår produkttext ser ut så här:
"Köpt den nya iPhonen med GPS? Svårt att montera den i bilen på ett smidigt sätt? Köp vår vindrutehållare så löser den alla dina problem.

Tillåter dig att rotera och snurra iPhonen hur du helst vill ha den. Fästes på vindrutan med sugkopp."

Citat:

Andra viktiga frågor att ställa: Har ni frånskrivit er ansvar för indirekta skador i de allmänna villkoren eller avtalet med kunden? Är kunden en privatkund (gäller hårdare regler kring konsumentskydd och produktansvar än för en företagskund). Har kundens användning skett privat elelr i tjänsten? osv...
Kunden är privatkund. Vi har inte avskrivit oss från produktansvar eftersom vi inte trott det varit nödvändigt.
Han har sannolikt "testat" produkten privat, vi har iaf inte fått någon information som antyder något annat.

Citat:

En sak tycker jag är viktig och det är att vara tillmötesgående med kunden, börja inte jiddra om att det är kundens fel, det är det absolut dummaste man kan göra, då får man garanterat kunden emot sig. Var tillmötesgående och snabb i handläggningen av reklamationen och den direkta skadan (dvs felet på produkten).

Om ni ersätter kunden direkt utan trassel så kanske kunden ger med sig. En del kunder har som taktik att riva upp himmel och jord för att ha ett förhandlingsövertag, sen blir de helt nöjda med att få produkten utbytt. Låt kunden gå vidare till andra instanser, dvs konsulmentverkets allmänna reklamationsnämd på egen hand, det är mycket få som verkligen bemödar sig att starat ett ärende där om ni sköter era kort väl.
Jag anser att vi varit tillmötesgående i det avseendet att vi accepterar retur/reklamering utan trassel, och att vi hållit en korrekt ton i mailkonversationen.
Om det finns intresse kan jag publicera hela konversationen här, eller i pm.
heimer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat