Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-22, 16:31 #7
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Kanske ska förtydliga mig - att registrera ett domännamn kan aldrig bli varumärkesintrång - iom själva registreringen - det är helt avhängt på vilket sätt du använder din domän.
Skulle du under den domänen [edgecam.se] medvetet länka till en konkurrent till Edgecam - så skulle du tydligt handla i "ond tro" - då du drar nytta av deras kännetecken under deras skyddade klass - och ger den fördelen till en konkurrent till dem - dvs du OCH konkurrenten gör intrånget..
Skulle du däremot tillhandahålla nån tjänst inom en klass som Edgecam inte skyddat - som försäljning av träskor, eller redovisningstjänster..eller tidningsprenumerationer eller liknande så är det inte alls säkert att det skulle definieras som ond tro.. Men det har visat sig att varje ATF är en "öppen bok" och först på sista sidan så får man reda på vem "boven" är..

Ett generiskt ord i Sverige - som för oss Svenskar kan ses som uppenbart neutralt - kan mycket väl vara ett skyddat varumärke i Tyskland eller någonannanstans, med rättsverkan i Sverige, varvid denna varumärkesinnehavare kan ansöka om ATF.
Varje varumärke registreras under 1-45 olika produkt och tjänsteklasser - vilket innebär att flera olika verksamheter kan ha skyddat samma ord - men som sagt - ingen av dem har någon automatisk rätt till ett domännamn...

Citat:
Exempel på ond tro är om någon registrerat ett domännamn, med kännedom om att benämningen som utgör domännamnet tillhör någon annan, i syfte att sälja det. Ond tro kan också vara registrering av domännamn i syfte att störa en konkurrents verksamhet. Att registrera någon annans varumärke eller släktnamn är exempel på att inte ha rätt eller berättigat intresse till domännamnet.
källa

(Jag personligen anser att .SE´s text ovan är vilseledande och långt ifrån alltid överensstämmande med sanningen) Jag brukar ta min registrering av domänen [boots.nu] som exempel - Jag är MYCKET medveten om att det Brittiska kosmetikaföretaget Boots [boots.com] har lydelsen varumärkesregistrerad bla i Sverige - men anser BESTÄMT att jag vare sig handlat i "ond tro" eller gör något som helst intrång i deras varumärke..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat