Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-21, 21:15 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Kocken
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotta
så får man söka sig utomlands vilket ju resulterar i större inköp för varje leverans.
Jag förmodar att ni får betala frakt vid mindre ordrar, men i bland kan det vara "billigt" att betala dyrt och köpa mindre artiklar och betala frakten. Speciellt om man snabbt behöver få upp likviditeten.
Något sånt här borde de gå att räkna lite grovt:
Summa kronor halvårsinköp * aktuell bankränta = lagerkostnad
Lagerkostnad - ((ett eventuellt högre pris på produkterna)+(antal frakter halvår * fraktkostnad )) = kostnad för att få upp likviditeten. Kostnaden kanske går att kompensera med att höja priserna lite.
Jag skulle vilja addera en viktig kostnad och det är hyran för själva lagret som en del av lagerkostnaden.

Jag känner tyvärr inte till hur stor den kostnaden är i detta fall men om man kan omsätta lagret oftare så behöver man inte ha lika stor hyreskostnad per plagg per vecka. Om man kan omsätta lagret dubbelt så ofta som nu så blir hyreskostnaden hälften för varje plagg. Vilket i sin tur ökar vinsten och förbättrar likviditeten.

Om lagret kostar 10 000 SEK per månad och man får plats med 100 plagg så blir kostnaden per plagg 60 SEK om man har dem i lager i snitt 6 månader.

Kan man minska lagerhållningen till 1 månad så blir hyreskostnaden 10 SEK/plagg samt att man har kapacitet att sälja 600 plagg per 6 månadersperiod vilket blir en samamnlagd besparing på 600*50 => 30 000 SEK per 6 månadersperiod.

Samma sak gäller kapitalkostnaden: Om man betalar 100 SEK per plagg i inköp så binder man 100 * 100 => 10 000 SEK per halvår dvs en kapitalkostnad på 750 SEK per halvår i snitt, denna kostnad är lika stor om man omsätter lagret 6 gånger oftare men kostnaden kan fördelas på 6 gånger så många plagg.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat