Citat:
Originally posted by Pippilotta@Nov 21 2008, 10:47
Vilket bra svar!
Tack!
Vårt "problem" är att lagret binder för mycket kassa..
Vi jobbar nu på att få lagret omsatt flera ggr med att öppna en outlet i anslutning till vårt lager.
Mer än en veckas lagerhållning har vi absolut och jag inser att det är där fokus måsta läggas nu.
Finns det ngt slags vettigt nyckeltal för hur stort lagervärde man har i förhållande till omsättningen.
Dilemmat i denna bransch är ju att inköpen fort sker halvårsvis i förväg och att man inte alltid kan få löpnade leveranser av en kollektion utan en gång och no more-det gör att det vid ett tillfälle på våren o ett på hösten är proppfult på lagret och mindre fullt i kassan:-)
Ska man mao leta leverantörer som kan leverera under hela året istället o frångå det i branschen traditionella arbetssättet?
Inser att en tätare inventering behöver göras för att se att lagret inte ökar i förhållande till fsg men det är en knepig balansgång:-)
|
Eftersom jag inte kan din branch som jag förmodar har med kläder att göra så kan jag bara ta nyckeltal från stora väkända börnoterade H&M som exempel (siffrorna är dock lite gamla 2002/2003 min källa är Börsguiden 2004:1):
Soliditet: 76%
Omsättning/anst: 1,8 MSEK
Rörelsemarginal (snitt 4 år): 15,2%
Räntabilitet eget Kapital (snitt 4 år): 29,2%
lite osäker siffra då jag tar den direkt ur minnet:
Lageromsättningshastighet: 26 ggr/år
Jag känner till att klädesbranchen ofta har problem med detta att man måste beställa kollektioner halvårsvis i förväg, vilket jag tycker är sjukt lång tid. Det hinner hända mycket på ett halvår. Jag tror det skulel avar värt ett försök att hitta mer flexibla leverantörer där det går att göra beställningar under hela året med betydligt kortare leveranstider. Det kan vara värt ett högre pris.
Jag vill dock backa på min rekommendationom postförskott, vi har ju debatterat det en del på forumet så det brukar inte vara bra att använda pga stor returprocent och outlösta paket samt långsam betalningsrutin hos posten.