Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Citat:
Ursprungligen postat av magic
Underhållande tråd.
Även om killen skulle ljuga om sina kompisar så är jag fortfarande tveksam till om MD kan avtala och kräva straffavgifter för andra personers handlingar, denna del av avtalet anser jag vara orimligt, självklart skall de kunna stänga ner kontot/kontona/auktionen om säljarens vänner lägger bud på domänen, dock är jag tveksam till om det är riktigt att fakturera för förseelsen.
Jag skulle se fram mot att se detta avtal testas i domstol för att se om det är giltigt, och om det inte är giltigt så är fakturan ogiltig.
|
MD kan inte avtala om andra personers handlingar. MD har avtalet med trådskaparen och trådskaparen är ansvarig för sitt konto. Det är därför MD har fakturerat trådskaparen och inte hans virtuella polare.
Säg att du tar ett lån på banken, alltså avtal mellan dig och banken. Så säger du åt din fru att betala in månadsavin och hon glömmer eller tappar bort den. Det friskriver inte dig från ansvar eller betalning. Du har ingått avtalet och du är ansvarig.
Trådskaparen har ingått jurdiskt avtal med MD och är skyldig följa detta. Han hans virtuella polare busat med trådskaparen, får trådskaparen lösa det virtuellt med sina virtuella polare.
|
Det handlar ju om att MD i avtelat skriver att kund1 får betala avifter om MD kund2 och kund3 gör saker som kund1 har avtalat om att kund2 och kund3 inte får göra. Om kund 2 skulle lägga 1000 bud på Kund1s auktion bara för att jävlas så sitter ju Kund1 ordentligt på pottan.
Om jag drev en sida där det står i medlemsavtalat att det är gratis att vara medlem, men om dina kompisar också blir medlemmar så måste du betala 3000kr per kompis så är även det orimligt.
Vad jag menar är att det är orimligt att straffa någon för andra personers handlingar. Det skulle istället stå i användaravtalen att det är förbjudet att bjuda på närståendes eller vänners auktioner, och då får MD fakturera det konto som bryter mot reglerna, dvs det konto som bjuder på auktionen, inte det konto som startart auktionen.
I detta fall går det ju inte att jämföra det med ett bankkonto, då kontoägaren självklart skall betala sina egna avgifter, men om det i bankkontoavtalet står att hans fru och vänner måste spara 200kr i månaden, och om de inte sparar 200kr i månaden så måste kontoägaren betala 500kr i avgift, så liknar det mer denna situation - och sådana avtal är självklart orimliga.