Nykomling
|
|
Reg.datum: Jul 2004
|
|
Nykomling
Reg.datum: Jul 2004
|
Hej.
Jag och min kusin har en ide om att starta ett företag som vi tror på, förtjänsten på företaget kommer väl inte att vara så hög till en början, men vi vill testa att genomföra iden och se vart den leder.
problemet är att min kusin arbetar inom bygg och går på a-kassan under ca 6 månader, under denna tid får han ca 50 000, skulle han nu starta egen firma eller arbeta under den tiden så får han inte sin a-kassa och företaget kan inte gå med sådan vinst att han kan ta ut den summan under 6 månader.
detta betyder altså att han förlorar pengar på att starta eget med mig, hur ska man gå tillväga och vad kan man starta för att komma undan detta.
starta HB funkar inte eftersom det är en juridisk person som har hand om den och då ses firman som aktiv även fast den inte rullar = ingen a-kassa.
Enskild firma -man skriver nått kontrakt sinsemellan av något slag.
Endast en av oss kan stå som ägare av firman vilker medföljer viss risk, visserligen kan man lägga firman vilande under a-kasse perioden och då få ut pengarna. men försäljningsdatumen för produkten är i fas med hans arbetslöshet.
Engelskt AB (LTD) vet inget om detta ännu, men har hört talas om det.
Enkelt bolag - jag har förstått att 2 enskilda kan gå ihop och ha ett enkelt bolag, men då representerar varje person sit egna bolag och man får inte ett gemensamt VAT.nr eller företagsnamn. detta var väldigt luddigt när jag rindge bolagsverket och skatteverket.
Vi vill ju helst ha samma företagsnamn och samma org nummer.
det kommer inte att gå att köra firman som hobbtverksamhet tror jag eftersom förtjänsten säkert kommer vara mer än deras regler tillåter.
finns det någon lösning på vårt problem?
|