Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-21, 07:59 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Det verkar som du har en bra affärsverksamhet som rullar på.

För att ge något riktigt bra råd så behöver man se mer i detalj vad ni har för framtidsplaner (även på det rent personliga planet) men om ni ändå lyckas få verksamheten att rulla på och det enda problem ni ser är likviditeten så är min fundering om ni egentligen bara har för låg marginal eller plockar ut för mycket pengar ur bolaget.

Att ta in externt kapital brukar generellt vara mycket dåligt sätt att lösa problem med. För det första kommer ni få helt andra och mycket hådare krav på er i ledningen av företaget. De nya ägarna vill se mer vinst och ni kommer att tvingas endera rationalisera dvs kicka personal elelr höja priserna eller öka marknadsföringen och då kommer arbetsdygnet bli 37 timmar i stället för 23.5. :-)

Jag skulle fokuser på att försöka höja vinstmarginalen och att planera likviditetetn ännu bättre. Begära längre kredittid av leverantörer så den uppgår till 30 dagar netto hos så många som möjligt.

Korta den kredittid du ger till dina egna kunder så mycet som möjligt, helst genom att få förskott eller postförskott, eller kreditkortsbetalning direkt vid beställning.

Vidare skulle jag försöka hålla max en veckas lager av varje produkt. Om du har osäkra leveranser skulle jag ändå försöka hålla ett lager så att jag gör veckobeställningar i så god tid att lagret aldrig blir riktigt tomt på de produkterna.

Jag skulle tro att det finns utrymme till prishöjningar om du ändå omsätter 9 MKr men jobbar arslet av dig. När du fått ordning på likviditeten så bör du anstäla personal och ändra fokus från att jobba med leveranser till att jobba med styrningen av verksamheten, så att personalen och övriga resurser används på ett optimalt sätt.

Prioritera vilka ordrar du expedierar först, ta alltid de förskottsbetalda (betalt med kreditkort) först, uppmuntra kunderna att betala med kreditkort. Var öppen och skriv att de ordrana prioriteras.

Har ni en ordentlig affärsplan? Om inte så se till att göra en. Det brukar avslöja många brister (särskilt rutiner) som man inte har tänkt på.

Analysera vilka veckor det är svårt för leverantörerna att hålla leveranstiderna och hålla koll på det ned på veckonivå så att om jag behöver 3 veckor för vecka 44, 5 veckor för vecka 45 osv.

Om affärssystemet har stöd för det så se till att utnyttja likviditets och logistikplaneringen som tillhandahålls, annars får du nog ta till Excel eller se om det finns ett annat affrssytem som kan hjälpa dig på traven.

Så småningom när du får allt att rulla utan att behöva lyfta ett handtag själv och känner dig uttråkad, så kan du börja fundera på en avyttring. När verksamheten rullar på av sig själv utan din medverkan och med god lönsamhet så får du ett betydligt bättre pris än annars.

Du bör trimma företaget så ni i alla fall har följande nyckeltal:

Soliditet: optimalt 35%
Likviditet: optimalt 200%
Nettomarginal (efter skatt): minst 15% gärna 25%
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat