Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-19, 19:12 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Att konkurrera med pris är normalt ingen bra idé. Undantaget är om du har konkurrensfördelar som gör att dina kostnader blir lägre än dina konkurrenters. Det kan t ex röra sig om stordriftsfördelar eller om exceptionella avtal med leverantörer. Som nystartad e-butik så får man dock utgå ifrån att du snarare har sämre villkor än dina etablerade konkurrenter. Lyckas du ta marknadsandelar genom att lägga dig lägre i pris, så innebär det i förlängningen bara att dina konkurrenter tvingas att följa efter. Du tappar då dina marknadsandelar igen och har på sikt bara åstadkommit en generellt sämre lönsamhet för hela branschen. Kunderna kommer säkert att vara glada, men det sätter inte mat på ditt bord.

Lägg dig istället på samma pris som dina konkurrenter. Sedan väljer du ut ett fåtal lockvaror som du prisdumpar. På så vis kan du fortfarande ge intrycket av att vara billigare än andra. Lockvarorna ska gärna vara sådant som folk vet vad det brukar kosta, så att de lätt kan se hur billig du är.

Som mindre butik kan du konkurrera med service och snabba leveranser. Acceptera reklamationer utan att bråka. Ge bra och utförliga svar via kundtjänsten, mm. Det är här du har dina naturliga konkurrensfördelar. De stora företagen har avlönad personal som i grund och botten skiter i hur deras kunder upplever företaget. De har sina standarsvar och sina rutiner att följa. De får sin lön den 25é varje månad, oavsett om kunderna är nöjda eller inte. Som liten aktör så är du däremot engagerad i ditt företag och har möjlighet att ge kunden ett helt annat bemötande.

Hitta dina naturliga konkurrensfördelar och försök inte att konkurrera inom områden där du inte kan hålla jämna steg med konkurrenterna.

Observera att allting naturligtvis beror på vilken bransch du befinner dig inom. Folk är olika priskänsliga beroende på vad det rör sig om för produkter.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat