Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-19, 08:01 #7
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by MRDJ@Nov 19 2008, 01:23
Jag tänkte ge lite tips till alla er som har planer på att starta e-handelsbutik.

Skicka varor direkt från distributören?
Det låter kanske som en strålande idé?

Här tänker jag förklara varför man inte skall använda denna lösning.

1. Ni blir inte unik hos distributören, dvs du får listpriser.
2. Ni har exakt samma lagersaldo som alla andra, varför skall dom då välja dig på prisjakt?
3. För att kunna vara med i matchen måste man priskriga = dålig lönsamhet.
4. Dålig koll på det faktiska lagersaldot, ( En konkurent kan köpa 300 st så vips har du 300 st mindre i din butik. )
5. Mycket dålig koll på inköp och kommande leveranser, *man måste ringa distributören 10 gånger om dagen för att bekräfta när en vara kommer in i lager.

Här är några anledningar till varför jag tycker man skall ha eget lager.

1. unikt lagersaldo, är man inte billigast men har i lager väljer kunden att handla hos dig ändå.
2. Du får bättre status hos distributören om du har eget lager/butik.
3. Eget lager = bättre koll.
Problemet med eget lager, är att man binder kapital. Säljer du då varor som sjunker snabbt i pris så har du problem.

Sedan har man ett annat problem också, säljer man produkter som väger mycket, inte har volymer, så har sjukt höga frakt vilkor. Ibland har leverantören fraktfritt vid visa gränser, skall man då levrar en vara som ta mycket vol. , plus att du kan inte lagerhålla alla varianter av allting i lager. Dvs bli ändå leveranstider. Oftast är det kunder som vill ha grejerna skickade, leverantören har ett lager, leverantören har personal som kan packa grejerna, min huvudvärk är att få upp produkterna på hemsidan .

Däremot kan man ha småplock i eget lager.. Jag kan tänka mig att ha eget lager, men då bli det egen import också, så man kan hoppa förbi distributören i Sverige.

Dom leverantörer jag jobbar med räcker med ett mail, så får jag svar, oftast har dom status sidor på webben, där man kan se status på varan. Problemet är väl att en del leverantörer även säljer du slutkund, så man krigar ibland med sin leverantör, det är knepigt.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat