Citat:
Originally posted by tartareandesire@Nov 18 2008, 12:55
Jag tror du blandar ihop lite och inte inser hur verkligheten ser ut för många företag. När det gäller elektronikprodukter så är vinstmarginalen redan ganska liten så Datorbutiken har säkert påverkats ganska kraftigt av en sjunkande konjunktur. Däremot kan det ju vara så att de tagit några dåliga beslut därutöver. Det har hur som helst ingenting med lån att göra. För dig och mig (om du nu har företag) spelar kanske inte möjligheten till att få lån någon större roll men det gör det för många andra som t.o.m. riskerar att gå under om de inte får detta. Det kan vara en lentbrukare som behöver köpa ny skördetröska eller en bilhandlare som behöver pengar till nya inköp.
|
Jag har en hypotes, vet inte om den stämmer. Men många distrubitörer kreditförsäkrar sina "kunder", man har sedan finaskrises början, gått igenom samtidliga företag och gjort riskbedömingar på dem. Företag som är kodade som "datoråtförsäljare" anser ha hög risk, har man då gjort röda siffror....IDG har en artikel om Elgigantens ägare i England hade kreditproblem.
Min hypotes är att man har stoppat Datorbutiken.com krediter, eftersom dom omsätter så mycket pengar, så kan i förstå själv problemet, har man dessutom gjort röda siffror så blir det inte lättare att få lån eller krediter, när alla börja bli livrädda och låna ut pengar. Vad gör man då? Inga varor ingen försäljning.. Man bli då tvingad att sätta bolaget i kk.