Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-19, 00:53 #2
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by MRDJ@Nov 18 2008, 18:23
Jag tänkte ge lite tips till alla er som har planer på att starta e-handelsbutik.

Skicka varor direkt från distributören?
Det låter kanske som en strålande idé?

Här tänker jag förklara varför man inte skall använda denna lösning.

1. Ni blir inte unik hos distributören, dvs du får listpriser.
2. Ni har exakt samma lagersaldo som alla andra, varför skall dom då välja dig på prisjakt?
3. För att kunna vara med i matchen måste man priskriga = dålig lönsamhet.
4. Dålig koll på det faktiska lagersaldot, ( En konkurent kan köpa 300 st så vips har du 300 st mindre i din butik. )
5. Mycket dålig koll på inköp och kommande leveranser, man måste ringa distributören 10 gånger om dagen för att bekräfta när en vara kommer in i lager.

Här är några anledningar till varför jag tycker man skall ha eget lager.

1. unikt lagersaldo, är man inte billigast men har i lager väljer kunden att handla hos dig ändå.
2. Du får bättre status hos distributören om du har eget lager/butik.
3. Eget lager = bättre koll.
Det går inte att generellt säga att dropshipping är en dålig ide.

Jag har 60% av mina produkter i lager och 40% som dropshipping.
Detta har jag gjort i 6 år nu och jag har inte sett en enda nackdel med dropshipping.

Ta bara som exempel. Igår hittade jag en ny tillverkare som tillverkar exakt sånt som passar min niche.
Nu har de c;a 500 produkter som jag i skrivande stund håller på att lägga upp i min webbshop.
Skulle jag ha köpt in och lagerfört alla dessa produkter så hade jag vart tvungen att lägga ut minst 1 miljon kronor om jag tagit ett dussin av varje.. Det slipper jag nu.
Sen vet man ju inte heller vilka av dessa 500 produkter som kommer att sälja. Det problemet slipper jag också.
Att packa och skicka dessa produkter tar sin lilla tid. Det slipper jag nu, plus att mina droppshippers åtar sig detta jobb för en avgift på runt 12 kr ($1.50). Det köper jag knappt kartong, bubbelplast, tejp och etiketter för. Plus arbetet och tiden.
o.s.v.

Sorry, men att dra all dropshipping över en kam ser jag som okunskap.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat