Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-18, 18:03 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
E-butiker brukar normalt vara lågt värderade och svårsålda. Jag driver själv e-butik och det är tyvärr en sanning som vi tvingas leva med. Orsaken är att risken bedöms som hög, samtidigt som e-butiker kan betraktas som kunskapsberoende företag med en eller ett fåtal nyckelpersoner. Ofta är det en person som gör tio personers jobb inom e-handel. Personen som startade butiken måste normalt ha koll på allt ifrån logistik, till marknadsföring och tekniken. Eftersom det inte finns några universitetsutbildningar inom e-handel så kan det bli extremt svårt för en ny ägare att hitta ny nyckelkompens om den gamla entreprenören hoppar av. Det är helt enkelt få människor som har grundläggande koll på alla moment.

Som jag förstår det så vill dina intressenter inte köpa din butik. Utan de vill investera i dig och butiken. Det innebär att du kommer att fortsätta arbeta, men att du tar emot riskkapital från passiva (?) ägare. Det gör butiken mer lättsåld, men samtidigt så blir det ännu svårare att beräkna ett pris. Din arbetstid måste ju tas i beaktning.

Behöver du verkligen kapitalet? Vad rör det sig som om för summor och vad kommer investerarna att bidra med förutom pengar? Rör det sig om mindre summor så kan det mycket väl vara billigare för dig att ta ett vanligt banklån. Särskilt om investerarna har tänkt vara passiva. Själv hade jag aldrig tagit in passiva ägare i mitt företag. De skulle bedöma risken som mycket högre än vad jag gör och det skulle därför vara omöjligt att enas om ett pris.

Det här var allt annat än ett svar. Men det var lite tankegångar som kanske hjälper dig att räkna ut ett pris. En annan sak som spelar in är vem som får första tjing på framtida vinsten. Riskkapitalister brukar gilla om man kan garantera att de får tillbaks sina pengar innan man själv tar ut någon vinst från företaget.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat