Ämne: Annonsdatabas
Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-18, 11:57 #11
MarZim MarZim är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2007
MarZim MarZim är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2007
Håller med, det är inte helt trivialt att designa en databas. Visst går det att skapa en databas på några minuter, men är det ett system som ska användas någon längre tid skulle åtminstone jag lägga betydligt mer tid.

Nu till frågan; Det beror i mångt och mycket på hur annonseringssystemet ska användas. Hur många annonsörer pratar vi om? Det är en viss skillnad att bygga ett system för ett 100-tal annonsörer och ett par miljoner annonsörer

Andra saker som kan vara bra att fundera igenom är om det är möjligt för en annonsör att ha flera annonser? Vad jag kan se så finns det ingen information om vilken tidsperiod eller antal klick som annonsören köpt, men det spelar kanske ingen roll?

När jag designar databaser brukar jag först lista all information som jag vill ha med och därefter dela upp informationen i olika tabeller baserat på hur informationen hör ihop. Efter det är det dags att normalisera tabellen för att undvika redundanta värden då det kan ställa till en hel del bekymmer.

Om samma värde finns på flera ställen i databasen är det t ex väldigt lätt att missa att uppdatera det på något ställe, dessutom tar det onödigt med utrymme... Du verkar dock ha tänkt på det, åtminstone till viss del, om man tittar på namnen; category_id, province_id, region_id...

För en grundkurs i relationsdatabaser kan jag rekommendera http://www.databasteknik.se/webbkursen/

För övrigt hade jag lagt till information om när varje post skapades samt senaste uppdateringen. Om en annonsör tar bort sin annons behöver du fortfarande spara informationen? I så fall kan det vara smidigt med någon form av "raderad"-kolumn, gärna med tidsstämpel.
MarZim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat