Citat:
Ursprungligen postat av Forslunds
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Nov 17 2008, 18:26
Citat:
Ursprungligen postat av Forslunds
Lågkonjukturen är inte så farlig som media målar ut.
Det är bara Låneköp som går trögt. Löneköp som ex. datorbutiken _borde_ gå bra, så finanskris är det då inte.. dåligt skött affärer? Javisst..
|
Inte så farlig? Åtskilliga företag går under om de inte får de lån de behöver... Många företag MÅSTE liksom privatpersoner ibland göra stora investeringar som de inte kan finansiera själva.
|
Ja.. men om du som företag måste ta ett lån som överskrider din bankkredit under en lågkonjuktur så klassar jag det som dåligt skött affärer inte kris Detta gäller ju inte storföretag som bara lever på fantasipengar haha
I datorbutikens fall så har dom många varor som man som privatperson inte behöver ta lån för att köpa, så den efterfrågan borde inte ha sjunkit så kraftigt om dom bara skyller på finanskrisen
|
Jag tror du blandar ihop lite och inte inser hur verkligheten ser ut för många företag. När det gäller elektronikprodukter så är vinstmarginalen redan ganska liten så Datorbutiken har säkert påverkats ganska kraftigt av en sjunkande konjunktur. Däremot kan det ju vara så att de tagit några dåliga beslut därutöver. Det har hur som helst ingenting med lån att göra. För dig och mig (om du nu har företag) spelar kanske inte möjligheten till att få lån någon större roll men det gör det för många andra som t.o.m. riskerar att gå under om de inte får detta. Det kan vara en lentbrukare som behöver köpa ny skördetröska eller en bilhandlare som behöver pengar till nya inköp.