Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-17, 20:09 #31
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Unispel@Nov 17 2008, 16:42
Detta är bara början, lågkonjunkturen är här.
Man skall docka inte glömma att dessa stålbad, där sämre företag försvinner, på sikt är goda för ekonomin.
Datorbutiken.com ägare omsatte 300 Miljoner. Frågan är om det är bara "dåliga" företag som rensa ut av Borg effekten på ekonomin? Om SAAB faller pga att GM i US går i konken bero det också att SAAB är ett dåligt företag? Det kan få andra effekter också, att leverantörerna till lokala datorbutiker bli nervösa och börja strypa krediter, då får den lokala databutiken problem.. Så får det ringa på vatten effekter.

Dom företag som har låga kostnader, är antaligen störst chans och överleva Borg effekten på Svensk ekonomi.

Vad är ett dåligt företag, är också väldigt subjektiv bedömning. Många här skulle antaligen tycka att yreg är jävligt pissigt företag, men dom tjänar pengar , så ekonomerna jublar..

Man gör ingenting heller för att stimulera ekonomi, förra borgliga regeringen höjde momsen från 23,46% till 25%. Nu kanske man skall sänka momsen för att stimulera ekonomin och arbeten. Varför till samma nivå som Tyskland? I Tyskland har man gjort en tmp momssäkning för stimulera ekonomi, här höjer man skatterna för att ha råd och betala ur mer bidrags pengar då det går dåligt för landet.

Det är faktiskt ganska intressant, att säljer jag böcker, så betalar jag 6% moms, men säljer jag DVD filmer så betalar jag 25% i moms. Varför är böcker finare än Dvd filmer?

Varför har vi inte lägre moms satser på mat istället? Mat måste alla ha, ovasätt om man måste äta mat ur Lidl soptunna utspätt med rengöringsmedel. Rent logisk bör det vara lägst momssats på mat och sedan bör det vara momssats på övriga produkter.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat