Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-17, 17:02 #51
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -Conth@Nov 17 2008, 16:35
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Nov 15 2008, 12:10
Citat:
Originally posted by -Conth@Nov 14 2008, 13:49
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det är skönt att se att något äntligen börjar hända i internetnördarnas förlovade land. Flera länder ligger före Sverige och IPRed är definitivt ett steg i rätt riktning.
I Sverige idag är det polisen som utreder brott. En civilprocess kan leda till att ett skadestånd döms som baseras på den ekonomiska skada som orsakats.

Tycker du att dessa rättsprinciper är fel generellt eller bara när det gäller just piratkopiering?

Nu är jag inte helt med på exakt vad du menar? Fildelning har nästan blivit en folkrörelse bland yngre människor och kan nästan liknas vid organiserad brottslighet.

Var det otydligt?
Du tycker att upphovsrättsinnehavarna skall få större befogenheter än polisen att få ut personuppgifter kopplat till IP adresser och bygga egna register för detta.
Tycker du att det är befogat endast när det gäller piratkopiering, eller bör samma möjlighet finnas för andra grupper som misstänker att dom utsätts för brott?
Samma fråga när det gäller skadeståndets belopp. Är det rimligt att ett barn som kopierat 4 Abba låtar lagligt kan utpressas på 40.000:- för detta brott? Ett extremt exempel, men dock fullt relevant.
Är piratkopering, för eget bruk utan ekonomisk vinning, ett allvarligare brott än t.ex. skadegörelse, förtal, snatteri, hets mot folkgrupp etc etc. (utan att ha exakt koll på straffskalan för olika brott)
Hur motiverar du det i så fall?
Jag förstår att de som vill ha lagen försöker göra detta till en debatt om pirtakopiering är rätt eller fel i sig, för lagförslaget är ju helt absurt...

Det där är ju förstklassigt löpsedelsmaterial =) Skrämselpropaganda i all ära... Rent principiellt tycker jag inte att det ska vara några hinder mot att lagra personuppgifter utan det är användningen av dem som är intressant men det är en annan femma. Det är ganska bra att polisen ska kunna få hjälp av andra i detta sammanhang tycker jag och på det viset spara resurser de inte har. Ditt extrema exempel tror jag inte har någon relevans alls och skulle det mot förmodan ha det är jag ganska övertygad om att lagen skulle förändras.

Att jämföra brotten du räknade upp känns ganska meningslöst... Förtal och hets mot folkgrupp är t.ex. ganska komplicerade och svårbevisade brott.

Jag måste påpeka att jag, liksom dig, inte alls är övertygad om att lagen kommer ge önskat resultat men det är värt ett försök.
Så du tycker i princip att vem som helst bör få begära ut personuppgifter kopplat till IP adresser och bygga register för detta så länge som man inte använder det felaktigt?! Tolkar jag dig rätt?

Du tycker att det är bra att polisen får "hjälp" i detta sammanhang, men frågan kvarstår: Då bör det väl rimligtvis vara OK även i andra sammanhang att polisen får "hjälp"? Eller är just piratkopiering så viktigt att bekämpa jämför med annat som polisen inte hinner med? Lägenhetsinbrott, ringa misshandel, cykelstölder etc etc

Att stifta en lag med argumentet: det är "värt ett försök", känns sisådär enligt mig... <_<
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat