Flitig postare
|
|
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
|
Johan, det kanske bör uttryckas:
"enkel definition om vad som bör ingå i ett SEO-erbjudande"
istället för "enkel definition om vad som ingår i ett SEO-erbjudande"
Men, det behövs tas fram någon standard om vad som BÖR ingå i en sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering är inte enkom länkpaket. Det kan vara en del, men den del som bör komma sist. Länkpaket är också sådant som inte rekomenderas av "guden google" och jag undrar om de som köper SEO verkligen blir informerade om riskerna med diverse olika länkpaket ("länkbyggen")
Mycket kan man få enkom över en bra on-page optimering, där förändring av innehållet är en del och semantiken en annan.
En annan sak som SEO-företagen och de som köper SEO bör vara ense om är SYFTET bakom optimeringen. Det finns olika syften som branding, skaffa leads, skaffa fler kunder etc. Utifrån det bör sedan en riktig förståelse för kunden skapas om VILKA sökord som är viktiga, uppföljning på VAD resultatet blir (ROI).
Ett exempel kan vara resebyrån som vill optimera sin site. Resor som sökord kanske låter "häftigt att optimera" och det är troligen en väldigt dyrbar optimering, men frågan är: "Är det sökordet som ger den bästa ROI:en? Vad är det för typ av sökord?"
Det finns olika typer av sökord/sökfraser: Browsing Keywords, Navigational Keywords och Buying Keywords ... vilka sökord bör man då optimera för?
Finns många olika aspekter att ta hänsyn till
/Patrik Berggren
|