Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-16, 18:20 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Tack för ett mycket bra och utförliga kommentarer WebboT. Det är mycket uppskattat.

1. Du har förmodligen rätt. Får man leta i två sekunder så är det två sekunder för mycket. Knappen borde vara det första man ser på sidan.

2. Jag har haft stor beslutsångest angående detta. Min tanke var att man skulle kunna se eventuella medlemsrabatter i varukorgen innan man går till kassan. Kan kunden inte se att rabatten blivit registrerad så kanske denna inte vågar ta steget till kassan. Men jag ska tänka över det hela och förmodligen prova lite olika alternativ med tiden.

3. Samma sak som för punkt 2. Registreringen bör vara där inloggningen är. Flyttar jag på inloggningen till kassan så flyttas även momentet med registrering över dit.

4. Du har helt rätt och denna ändring ska jag göra på en gång. Tanken att sätta ”Ja” som default var att det är så det brukar se ut i andra butiker.

5. En heatmap vore mycket intressant. Har du några tips på hur man går tillväga för att skaffa en sådan?

6. Bra poäng. Jag tror att jag har 24 minuter nu. Ska höra varför min programmerare valde en sådan kort tid för sessioner.

7. Jag har dålig erfarenhet av kontaktformulär. Jag har ”Ställ en fråga om produkten” som ett kontaktformulär vid varje produktsida. Det händer att folk skriver in sin egen e-postadress fel (även om man ber dem att upprepa den). Sedan hör de av sig via vanlig mail och är förbannade över att vi inte har svarat.

8. Tumnaglar av varorna finns i varukorgen. Men man måste hålla musen över produktens namn. Detta var en form av kompromiss. Om du inte upptäckte funktionen så gör förmodligen inte kunderna det heller. Jag får prata med designern och programmeraren och försöka komma fram till en bättre lösning.

9. Det är avsiktligt. Jag vill att kunden går till kassan genom varukorgen. Samtidigt så vill jag att det ska finnas en länk som heter "Gå till kassan", eftersom många letar efter en sådan när de ska slutföra köpet. Att jag vill få kunden att ta vägen genom kassan är därför att jag då får färre felköp. Även om varukorgen visas en sista gång i kassan, så hade jag tidigare problem med att folk beställde fel antal av saker. Sedan jag ändrade så att folk måste gå genom varukorgen så har det blivit färre sådana felköp. Men det kanske har medfört andra nackdelar. Jag får fortsätta att filosofera lite över det. En annan aspekt är att kunden i dagsläget loggar och anger presentkoder i varukorgen. Men som du påpekat tidigare så kanske dessa funktioner är felplacerade från första början...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat