Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-16, 05:27 #6
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
1. Actionknappen TILL KASSAN bör absolut vara i en utstickande färg, t.ex. röd som du själv nämner.

2. LOGGA IN knappen hade jag precis som Mats säger, placerat i kassan och inte i varukorgen.

3. BLI PLUS kund hör inte heller hemma i varukorgen. Ge dem istället möjligheten att efter de fyllt i sina uppgifter i kassan, välja ett lösenord och sen en kryssruta där de bekräftar att de vill bli pluskund. Det är ju bättre att slussa ut kunden så snabbt som det bara går, än att skicka iväg dem från varukorgen och ge dem chansen att försvinna ut i tomma intet genom plus-kund-registreringen.

4. Gör nyhetsbrev till 'Nej tack' som default. Om kunden är intresserad så är nog inte ett extra klick så farligt. Kunder missar ofta att ändra till 'Nej tack' och blir sen sura för de få epost som de inte vet om att de beställt.

5. Hela bannern högst upp länkar till startsidan. Jag hade nog valt att enbart länka loggan till startsidan. Då skulle du kunna länka kreditkortslogotyperna till informationen om betalning på din 'vanliga frågor' sida.
Har du kollat din sajt med en heatmap nån gång? Du anar inte vad folk försöker klicka på.
Är det en bild, logga eller annan grafik så antar folk idag att den är klickbar. Är det då inte klickbart blir folk bara frustrerade, eftersom de då måste söka informationen de trodde fans där, någon annanstans.

6. Jag vet inte hur lång session cookie du har, men kundvagen verkar tömmas relativt kvickt om man går bort från datorn en stund och kommer tillbaka.
Själv ändrade jag till 72 timmar, efter att jag insett att säkert hälfen av alla ordrar dagtid görs från en jobbdator.
Säg att en kund har lagt en 10-15 varor i varukorgen och sen kommer chefen eller nåt jobb emellan en liten stund, för att sen komma tillbaka till din sajt för att avsluta köpet. Är då kundvagnen tömd så kan man förmodligen se sig i himlen om den ordern och kunden kommer förmodligen aldrig tillbaka eftersom man slösat bort en massa tid i onödan.
Ta Amazon.com som ett praktexempel. De sparar kundvagnen i 90 dagar.

7. Ett kontaktformulär saknas. Enbart epostadress och tel. nr.

8. Mats tyckte att kassan såg tråkig ut. Själv hade jag nog testat att göra kassan ännu "tråkigare".
Dölj hela vänsterspalten med menyer och allt. Få kunden att avsluta köpet med endast ett "roligt" element i kassan. En stor röd knapp utan några distraherande element runtomkring. Visa tumnaglar av varorna i varukorgen brukar också förbättra avslutningsfrekvensen.

9. Högst upp i högerspalten finns 2 st länkar, Ändra och Kassan. Båda dessa leder till varukorgen, vilket inte länktextenerna reflekterar. DIN VARUKORG och TILL KASSAN(som vekligen tar dig till kassan och inte varukorgen) hade nog varit bättre.

ja det var allt kunde komma på i nuläget

EDIT: en massa slavfel
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat