Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-14, 21:18 #12
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by klein@Nov 14 2008, 19:29
Det skall finnas ATA boxar som klara FAX trafik... Med rätt avtal med rätt SIP leverantör kan man tom få gratis fasta samtal..
Jag tittade på en sådan lösning åt en kund men min kollega sade att det är otroligt instabilt med fax över SIP. Det räcker med att ett enda IP-paket kommer på villovägar eller blir levererat för sent för att hela faxet ska bli misslyckat, och eftersom SIP kör UDP-trafik och dessutom tillåter borttappade paket är det inte ovanligt med den typen av störningar.

Fax över SIP funkar med ungefär 50% chans enligt min kollega, och det är inte ens värt att titta på. Jag har inte heller hittat en enda leverantör som vågar garantera en SIP-tjänst som ska användas till fax; samtliga jag kontaktat har omedelbart avsagt sig allt ansvar för faxandet och vissa har vägrat sälja tjänsten.

Faxspam är inte kul någonstans. Att det "till 100% kommer fram" är skitsnack eftersom det är budskapet som ska fram till en mottagare. Det räcker med att det är en fånig bild på faxet så slänger vi det i alla fall direkt (alternativt trycker på "delete" om det kommit in via en av våra elektroniska faxlådor). Jag tror att fax har sämre genomslagskraft än ett riktat nyhetsbrev via e-post.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat