Citat:
Originally posted by klein@Nov 14 2008, 19:29
Det skall finnas ATA boxar som klara FAX trafik... Med rätt avtal med rätt SIP leverantör kan man tom få gratis fasta samtal..
|
Jag tittade på en sådan lösning åt en kund men min kollega sade att det är otroligt instabilt med fax över SIP. Det räcker med att ett enda IP-paket kommer på villovägar eller blir levererat för sent för att hela faxet ska bli misslyckat, och eftersom SIP kör UDP-trafik och dessutom tillåter borttappade paket är det inte ovanligt med den typen av störningar.
Fax över SIP funkar med ungefär 50% chans enligt min kollega, och det är inte ens värt att titta på. Jag har inte heller hittat en enda leverantör som vågar garantera en SIP-tjänst som ska användas till fax; samtliga jag kontaktat har omedelbart avsagt sig allt ansvar för faxandet och vissa har vägrat sälja tjänsten.
Faxspam är inte kul någonstans. Att det "till 100% kommer fram" är skitsnack eftersom det är budskapet som ska fram till en mottagare. Det räcker med att det är en fånig bild på faxet så slänger vi det i alla fall direkt (alternativt trycker på "delete" om det kommit in via en av våra elektroniska faxlådor). Jag tror att fax har sämre genomslagskraft än ett riktat nyhetsbrev via e-post.