Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-14, 05:09 #23
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by patrikweb@Nov 12 2008, 17:22
När du ska välja leverantör så kan man göra lite efterforskning före, första steget är att läsa på driftinfo sidorna olika leverantörer har. Dock så skriver inte alla ut allt som händer på driftinfo eller kanske endast senaste problemet.

Sedan kan du kontakta dom olika leverantörer och be dom svara på följande saker.

* Har dom generator
* Har dom centralups:er (Alltså inte små skit ups:er)
* Kan dom erbjuda skilda matningar för EL (A+B)
* Har dom riktig infrastruktur i nät, alltså riktiga Cisco routrar i större serie som kan bestyckas redundant för klara både mjukvaruprobel (även uppdatera mjukvara utan avbrott) samt klara hårdvaru problem utan avbrott. (Eller annan större leverantör av core produkter)

Bästa är fråga dom vad dom kör för saker, kör dom små switchar som inte ens har stöd för dubbla PSU så välj en annan leverantör direkt nästan.

* Erbjuder dom skilda kopplingar till aktiv utrustning gratis som kan ha helt skild anslutningar och policy i nätet

* Har dom kapacitet och kompetens att hantera attacker, klarar dom inte 1Gbit+ emot sig utan det stör så välj någon annan.

Sedan skaffa Colo eller dedikerad server om det är kritiskt, för shared miljö kan hända rätt mycket på.

Även det som klein sa om bli blockerad för spam ökar.
Inse att matningen av strömmen är minsta problemet, det räcker oftast med vanlig UPS. Men det är ett ström avbrott kanske 2:a år, om man inte ha datahall ute på någon ler åker ute obygden. Men har man prylarna i datahall i Stockholm , så ser inga problem med detta.

Skulle vara mer intressant hur många leverantörer som övar sin personal på olika former av katastrof hantering. Vem som helst kan hålla en server uppe under normala förhållande. Extrema förehållande kan alltid uppstå, frågan är hur man hantera dem.. När inte ens stor aktörer som loopia klara av att göra detta rätt, vem gör rätt?


Det viktigast är att grejer som fungera, se vilka sajter resp. leverantör driftar och se hur dom håller sig upp.
Sedan är det en kostnadsfråga vilken service nivå man vill ha på server. Men för vanliga standard sajter räcker med vanlig drift, där man kan få normal support och kundstöd.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat