Citat:
Originally posted by coredev@Nov 13 2008, 10:20
Det är absolut värt att konkurrera! Du måste dock erbjuda en bättre lösning än konkurrenten. Det behöver dock inte betyda mer avancerad. Men den bör helt klart vara snyggare / enklare / ha kul funktioner. Och det är inget minus om besökarna känner igen sig i själva "funktionalliteten".
|
Det kan räcka med att vara "annorlunda" om man riktar sig till "andra kunder" är den mest dominerande.
Ofta brukar de vara en bra idé att nischa sig mot ett kundsegment som ligger "nära" en stor aktör, men man kan inte bara vara en CopyCat utan man måste erbjuda något annat och a en tydlig profil, dvs ha något annorlunda att erbjuda som kunderna gillar.
Det är bara korkat att ge sig i kast med att konkurera "heads on" (en typ av chicken race) med en stor dominerande aktör när man själv är en liten skit. Man måste erbjuda något av värde för kunden som den stora aktören inte erbjuder eller som man själv gör betydligt bättre. Då har man en möjlighet att hitta ett eget kundsegment.
Jämför gärna med andra framgångssagor som Google, Facebook mfl. i samtliga fall hade de ett tydligt värde som kunderna uppskattat. Men det räcker inte att vara bra på att erbjuda funktionalitet som passar kunden perfekt. Man måste nå igenom djungeln som kallas mediebruset elelr som Microsoft vara super-duper-experter på marknadsföring. Google hade en så bra produkt att kunderna gjorde marknadsföringen åt dem, det är den billigaste marknadsföringen, men den är långsammare än aktiv marknadsföring.