Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-13, 12:18 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by chris77@Nov 13 2008, 03:59
Tack för svaren. Så en del tycker att ett säljbrev bifogat med ett personligt brev är bra och en del tycker det är dåligt och "spam". Ja, "Spam" vill jag inte att mitt företag blir förknippad med. Men var går egentligen gränsen? Då en säljare ringer till mitt företag och ska pracka på mig något så är ju det också en form av "spam", eller hur?

Ska också säga att det gäller en specifik produkt (i ett erbjudande).

Så jag bör alltså inte göra det eftersom det kan uppfattas som något väldigt negativt?
En bra säljare ska aldrig ringa till en potentiell kund och försöka pracka på dem saker kunden inte har behov av.

Det gäller verkligen att ha gjort sin hemläxa, dvs gjort en ordentlig analys av vilka företag man ska kontakta. Säljaren måste ha lusläst företagets hemsida och veta allt relevant som står där. Välj bort alla företag som du har minsta tveksamhet om, redan innan du kontaktar dem. Du bör ha en god uppfattning om vad företaget har för problem och du måste kunna erbjuda en lösning på deras problem, annars ska du över huvud taget inte kontakta dem.

Man ska ha tagit kreditupplysning INNAN man kontaktar företaget, annars bevisar det vilket klantarsel man är som säljare.

Säljaren måste ta reda på vad KUNDEN har för behov. Dvs om kunden har ett PROBLEM som de är beredda att BETALA för att få löst. Då finns ett BEHOV. Har kunden inget problem eller behov så finns ingen anledning att komma med ett erbjudande.

Det gäller att agera PROFESSIONELLT, och som en del av det så måste man som säljare skapa FÖRTROENDE hos KUNDEN för SÄLJAREN som person.

Själva erbjudandet till kunden bör vara utformat så att det finns tydligt "värde" för kunden. Exempelvis om man säljer en bekväm kontorsstol så ska man kunna visa med siffror att personalen mår bättre och att antalet sjukskrivningsdagar minskar med x% och det har inneburit besparingar eller ökade intäkter för andra kunder i samma branch med y kronor per år/anställd. Nu var detta bara ett påhittat exempel men med det försöker jag illustrera hur man kan komma igenom "bruset" av alla erbjudanden. Kan du presentera klara och tydliga siffror (som är underbyggda av sanna fakta) så kan kunden räkna på investeringen och få fram en vinst, då är det mycket lättare att kunden köper vad säljaren säljer.

Slutligen så är det ett konstaterat faktum att alla inköpsbeslut styrs av känslor, man måste först ha en positiv känsla för att köpa något. När man väl har denna känsla vill man ha fakta som gör att man inför kollegor, frun/maken, barnen eller revisor kan motivera sitt känslomässiga beslut med sakliga fakta. Det finns faktiskt forskning som bevisar detta.

Paradoxalt eller hur? men vem har påstått att kunder är rationella?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat