Citat:
Originally posted by Davve@Oct 31 2008, 00:08
Sverige ligger långt efter Europa när det gäller bra företagsklimat. Att sänka eget kapital till 1 kr räcker tyvärr inte, det är skatterna som är på tok för höga här. Säker dem skatter så kan nästan alla som jobbar seriöst spara till 100 000 kr, det ger andra företag som anlitar ett AB mer säkerhet.
Sänker man den nivån till 1 kr, kommer det bara innebära mer skumma bolag som aldrig betalar för sig utan mjölkar bolaget och kursar.
|
Nu måste jag hoppa tillbaka lite här och kommentra ovanstånde.
Med AB verkar det var som med ISO 9001 och liknande kvalitetssystem. Det är mer tro än fakta. På vilket sätt skulle det vara säkrare att göra affärer med ett AB än med en enskild firma? Det har jag inte förstått. Nu håller vi oss till små bolag.
Hur många skumraskfigurer använder sig av enskilda firmor jämfört med att de använder sig av ett AB? Jag skulle tro att de väljer ett AB för att de då helt enkelt har lättare att gömma sitt skumma uppsåt.
På vilket sätt skulle det vara lättare att få tillbaka pengar från ett AB än från en enskild firma. Det diskuteras ju här att det är bra med AB för då slipper man personligt ansvar. En enskild företagsidkare slipper aldrig personligt ansvar för skulder mot kund.
Hur många gör en kontroll av hur mycket aktiekapitalet är förbrukat innan de gör affär med ett AB? Hur många kontrollerar om det verkligen finns ett aktiekapital. Aktiekapital innebär inte att det finns en enda krona i företaget. Spelar det då någon roll om vi ska ha 100-tusen-kronors-AB eller 1-kronors-AB?
När en konkurrs närmar sig för ett AB, då finns det oftast så mycket skatteskulder att de äter upp alla företagets tillgångar. Sedan kan ni andra som gjorde en "säkert" affär stå där snällt med mössan i hand och se om det ramlar ner någon brödsmula till er.
Vi ska inte glömma bort att konkurrser behövs. Vi behöver massor med folk som testar sina idéer. Massor med idéer blir det aldrig något av. Då måste det finns ett sätt för dessa människor att kunna gå vidare i sina liv. Här behövs det aktiebolag.
Det finns även en annan aspekt av 100-tusen-kronors-AB och 1-kronors-AB. Det visar kanske hur pass mycket pengar ägaren av bolaget själv är villig att riskera. Det är faktiskt så att om jag startar ett AB och lägger in 100-tusen i aktiekapital, då riskerar jag också att förlora alla dessa pengar. Jag tror kanske så starkt på min affärsidée att jag satsar 100-tusen.
Sedan har vi ju även "tron" att AB är något finare och seriösare än enskild bolag (kanske även handelsbolag och kommanditbolag) och den är något vi inte alla ska underskatta. Det känner skojare mycket väl till, för den delen.