|
Medlem
|
|
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 60
|
|
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 60
|
Vidare här är motiveringen från juristen vad som gäller av distansavtalslagen.
Precis som Gustav säger tidigare i tråden så börjar inte ångerrätten att löpa förrän varan är konsumenten tillhanda. Att inte hämta ut sin vara är därmed inte ett korrekt utnyttjande av ångerrätten. Dock kan sådan uppdelning i:
1) köp av vara och
2) köp av transporttjänst
som Gustav föreslår ej ske. Det är alltjämt att ses som enbart ett köp av vara. Anledningen till detta är att man vid varje köp (oavsett typ) gör en bedömning av dess art, d.v.s. om det är majoritet vara eller majoritet tjänst. I de fall som en e-butik säljer en vara så ses även transporten som en del av detta varuköp (ett så kallat transportköp).
Av denna anledning kan man ej kräva betalt för fraktavgift. Istället får man som e-butik i dessa fall skapa en ny faktura och debitera kunden för ”outhämtat paket”. I denna skall ingå sådana kostnader som uppkommit för er som e-butik i samband med expediering och utskick av denna vara som sedan ej uthämtats. Det finns ingen exakt bestämmelse för storleken på sådan avgift men de ligger ofta mellan 95-395 kr. Beloppet skall vara skäligt och måste kunna motiveras. Det enda förbehållet är att det måste framgå av era villkor att ni tar ut en sådan avgift för ”outhämtat paket” samt vilket belopp den är på. Glöm inte att det blir ytterligare en factoring- och fakturaavgift så denna bör medräknas i beloppet så att ni går skadelösa.
Mvh
Sebastian
|