Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-12, 17:52 #19
Sebastian.Siemiatkowski Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Sebastian.Siemiatkowski Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Hejsan

Nu har jag pratat med jurist, revisor och internt för att säkerställa att ge ett korrekt svar. OBS att detta svar bara avser då paketet inte hämtas ut och inte vid retur efter att varan hämtats ut. Vi undersöker även den frågan och återkommer i det ärendet.

Jag börjar med att ge vårt svar här och sedan postar jag ett inlägg till med den som vill läsa den fullständiga motiveringen.

Det finns två sätt att komma åt problemet:

1. I avtalsvillkoren skriva att:
"Vid outlöst paket som beställts med faktura, är kund skyldig att betala faktura och expeditionsavgift, i syfte att täcka BOLAGETS kostnader förknippade med paketet."

FÖRDEL: Man kan enkelt använda samma faktura eftersom man bara gör en delkreditering. Frakt och expeditionsavgifterna blir samma sak som kostnaden för outlöst paket rent juridiskt sett.

2. I avtalsvillkoren skriva att:
"Vid outlöst försändelse förbehåller sig BOLAGET rätten att debitera XXX kr i syfte att täcka omkostnader"

FÖRDEL: Man kan i det här fallet ta mer betalt och därmed även täcka kostnader för returfrakt osv. Nackdelen är att man behöver lägga upp en ny faktura. I kreditor använder man postförskottsfunktionen för detta.

På så sätt säkerställer man korrekthet både mot revisor, juridik och konsument.

Hoppas ni tycker svaret är tillfredsställande.

Mvh

Sebastian
Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat