Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-11, 19:15 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Vi använder Kreditor för att förenkla vår fakturering. Men just nu känns det bara som om Kreditor gör faktureringen mer komplicerad. Jag saknar den tiden då man kunde frysa fakturor, så att man fick tid på sig att försöka kontakta kunden.

Enligt distansavtalslagen så måste kunden meddela säljaren om att denna häver köpet (2000:274 §13). Så sker inte i de här specifika fallen. Samtidigt så börjar ångerfristen gälla från den dagen kunden mottagit leverans. Ett outlöst paket är alltså inte detsamma som att kunden ångrar köpet enligt lagens mening. Vi har fullföljt vår del av avtalet och kunden är bunden tills det att denna meddelar oss att han/hon häver köpet. Det finns enligt lagens mening ingen anledning för oss att makulera en beställning innan det att kunden häver köpet.

Enligt konsumentköplagen så står kunden själv för fraktkostnaden vid öppet köp. Transportkostnaden är en del i köpet och således bör Kreditor stå risken. Transporten är att betrakta som en tjänst och den står tydligt specificerad på fakturan. Kreditor har godkänt köpet av transport (fraktavgiften) via FaktureraMig. Tjänsten har blivit levererad och förbrukad och nu vill jag ha betalt. Om Kreditors kundtjänst anser att frakten är en vara som kan ångras efter det att den blivit förbrukad, så måste de ha fått någonting om bakfoten. Det finns inget lagligt stöd som säger att man kan ångra en transport i efterhand med hjälp av konsumentskyddet. Tvärtom så är lagen väldigt tydlig på den här punkten - lagen om ångerrätt är ej tillämpbar för transporter (2000:274 §7).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat