Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-11, 12:00 #66
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
@Kristian Ørmen - Nu vet jag inte om det handlar om en illa vald formulering från din sida eller du ger uttryck för en ståndpunkt, men att du skriver:
Citat:
1: Domainers, scammers, typosquatters o.s.v. kommer til at registrere mange tusinde domæner, hvilket ikke er til gavn for alle de som ønsker at købe et domæne helt legitimt.
Det får mig att reagera:
För det första skulle jag själv aldrig blanda ihop "Domainers" med "scammers, typosquatters" i samma mening.

För det andra är det helt legitimt för samtliga dessa grupper att registrera .se-domäner, såväl med subventioner som utan.
(Om .SE-registry inte gör någon skillnad - ligger det då i en registrars åtagande att efter eget huvud göra någon "legitimitetsbedömning"? Vad är då nästa steg - "bara för Svenskar men inte för Danskar och Tyskar?)

Vad sedan gäller skyddregistreringar som du tycker har en mer legitim rätt att registrera 150 domäner, så vet jag ju inte om det bara var ett sämre exempel - Men det handlar om ett mycket litet antal företag som haft något liknande behov - och om du ska skyddsregistrera 150 varianter av en befintlig .se-domän så kommer du automatiskt att göra registreraingar som kan ses som "typosquatting" av andra domäninnehavare (dvs typos av andra innehavares domännamn).

Frågan är då om dessa "revirpinkande" företag ska dra fördel av denna typ av subventioner..?
(Oftast har det handlat om ett fåtal typos de registrerar, sedan är det mestadels "domännamnet"+generiska ord eller vanliga prefix och suffix som registreras, vilket i mina ögon mest är att klassa som "reverse squatting" och har ganska lite med "skyddsregistreringar att göra..)

Själv kan jag ju då tycka att en kompletterande tjänst/kampanj av typen som Nunames erbjudit i 2½ år är mer relevant http://www.nunames.nu/press/TyckfelSV.cfm för .SE att införa för att främja skyddsregistreringar.

Förra året har jag för mig att taket var satt till 100 stycken per person. Om dessa 100 registreras hos ombud1, så blev alltså ombud2 debiterade fullt pris för de registreringar som registranten sedan gjorde hos dem - det är iaf så jag förstår det ni beskriver - och det låter ju HELT absurt!

OM det skall finnas begränsningar, så bör det vara på registrynivå, men frågan är hur väl detta fungerar i praktiken:
Det finns ju inget som hindrar att en registrant som uppnått maxtak, startar att registrera på vänner och bekanta (med deras vetskap) om behovet av fler domäner finns.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat