Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-10, 17:10 #10
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 166
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 166
Orsaken att man som publicist inte vill köra prestationsdealar beror bla. på att det är att lägga allt ansvar på sig själv att prestera. Huvudsysslan för en nyhetstidning är INTE att driva trafik. Det är att rapportera nyheter.

Det är omöjligt att påverka en kampanj för vissa medier, på annat sätt än att smälla på med en helsikes massa annonsvisningar. Andra kan kanske publicera någon relaterad nyhet till kampanjen och på så sätt försöka påverka sina läsare ytterligare. Men det är också väldigt tabubelagt att göra så. Verkar dock vara helt ok för bloggare.

Skall ett Klick räknas som en prestation ifrån en nyhetssajt?

Det är annonsören som förser mediet med material. Innehållet i en kampanj, budskapet, varumärket och utformningen är vad som gör den stora skillnaden. En kampanj med 10 000 000 annonsvisningar kan ge 1000 klick medans en annan kampanj på 1 000 000 annonsvisningar kan ge 10 000 klick. Detta på samma sida, på samma annonsplats!

Givetvis är det så att man inte kan frisäga sig allt ansvar. Vilket man inte heller gör, man garanterar att annonsen visas för X antal människor X antal gånger. Eller bara att den visas X antal gånger. Man måste åtminstone när det handlar om större medier ta med varumärkesbyggande etc i beräkningen.

Vissa annonsörer som syns på ex Aftonbladet har inte ens en länk i sina annonser, hur skall dessa mäta kostnad per klick? De når därmot ut med sitt budskap till X antal miljoner människor.

Det är givetvis så att man som publicist måste behålla värdet på sin annonsering som är så mycket mer än bara klick. ( Sedan är kanske inte Aftonbladet det bästa exemplet på detta som lyckats sälja bort sig själv och jag vet flertalet aktörer som kört både klickpriser där samt betalat så lite som 2 i CPM ).

Jag förstår dock frustrationen som köpare att inte veta exakt vad jag får för mina pengar. Är man i situationen att x lagd peng måste generera x klick eller x ordrar direkt så är kanske inte Aftonbladet och andra större medier rätt väg att gå. Då finns det 1000 andra vägar att gå, Adsense, Tradedoubler, etc etc. Har man däremot en kasse stor nog för att pusha varumärke, så sätter det saken i ett annat perspektiv.

Sedan tror jag personligen betydligt mer på att lägga riktade kampanjer betydligt fler siter, då gärna nischsiter och spendera pengarna brett istället för på ett stort medie.
Kalledoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat