Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-09, 14:39 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by Magnus_A@Nov 9 2008, 14:32
Affärsiden för sidan måste väl ändå kunna diskuteras? Du ber ju om synpunkter, och nånstans har du en ide med sidan, vad den ska tillföra användare i form av besökare och annonsörer. Samt dessutom hur man ska kunna monetisera trafiken.
Första frågan är naturligtvis huruvida affärsiden är hållbar, men oavsett det kan man utifrån affärsiden avgöra om sidans innehåll och presentation stärker affärsiden eller inte.

Men av det du skriver här verkar det som du inte har en särskilt väl formulerad affärsidé.

På din direkta fråga, vad skulle jag göra med den, är svaret: Formulera en affärside utifrån sidans inriktning om den inte redan finns. Sen kan jag avgöra om affärsiden håller. Håller den inte får jag formulera en ny affärside, och bygga om sidan efter denna nya affärside.
Håller fullständigt med Magnus A här. Affärsidén är grunden till allt du gör med sidan.

Inte nog med det, om du ska tjäna pengar på detta så bör du utforma en hel affärsplan innan du drar på dig kostnader och försöker lansera din verksamhet i större skala. En testverksamhet kan ju vara Ok, men har man ingen affärsplan så har man normalt inte koll på vad som är konkurrensfördelar elelr hinder för att nå framgång. Du har ju börjat med formuleringarna som du visade i ditt första inlägg, men det är uppenbart några brsiter som måste putsas på, som att göra en tydlg affärsidé.

En affärsplan ska bl.a. beskriva hur du ska nå dina kunder, och hur du tjänar pengar på idéen.

Affärsidéen ska ju beskriva det mervärde som kunderna får av att använda din tjänst. Affärsidéen måste dessutom vara lätt att förstå och innehålla något inslag som gör den unik. Om det tar mer är 30 sekunder att presentera din ide så har du problem. Ingen orkar lyssna längre eller läsa en längre annonstext för att få reda på vad ett företag gör.

Fårstå mig rätt nu, en affärsidé är inte alltid lätt att skapa, den kan ta mycket tid och ansträngning, det är det som är kärnan i verksamheten. Om det vore lätt att formulera en affärsidé skulle vem som helst kunna skapa världsföretag som MIcrosoft, IBM, Exxon, General Motors eller Huawei.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat