Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Nov 8 2008, 23:11
Nackdelen är att denan tjänst inte rbjuder något mervärde för företaget.
Man kan idag söka på google och få fram företagets egen hemsida direkt med all informtion som de publicerat om företaget och dess produkter.
För att väcka företagens intresse så måste du nog erbjuda något mervärde som företagen inte redan har gratis på internet.
Att idag erbjuda företag en egen hemsida är nog dömt att misslyckas i synnerhet om det ligger under ett annat företags domän som företagsnamn.finnforetag.se innebär. De flesta företag har idag webbsidoor enligt mallen företagsnamn.se och det smäller så att säga högre.
Kort sagt så måste du var akreativ och hitat något som ger företagen ett mervärde här och nu om de över huvud taget ska spendera sin tid på att registrera sina uppgifter i din databas. det finns idag kommun.se, allabolag.se, bizbook.se, parguiden.se mfl som har en hel del info med mång företag. Det är då lätt att en liten okänd eller ny tjänst drunknar i den störtflod av information som finns på internet.
|
Först och främst - tack för svaret. Jag håller med dig och ser mycket av samma problematik, även om den målgrupp (småföretagarna) vi främst riktar oss till oftast inte hört talas om någon av de tjänster du nämner, och har en hemsida uppdaterad senast år 2002. De är i regel positiva när vi kontaktar dem, svårigheten ligger i att nå ut till dem och få dem att ta sig tiden till att registrera sig. Det krävs ofta en personlig kontakt för detta, vilket så klart är tidskrävande. De och vanliga användare som inte är så bevandrade inom data/IT sätter även stort värde på användarvänlighet. Hittar de en tjänst som de gillar bättre och tycker har samlat funktioner på ett bättre sätt, så använder de helt enkelt den istället. Särskilt om de sen tidigare inte regelbundet nyttjade en liknande tjänst. Så något mervärde tror jag inte skulle få oss att få in ett märkbart antal fler registreringar av företag, just med tanke på vilken målgrupp vi vänder oss till.
Kom gärna med fler tankar om hur man kan utveckla tjänsten eller enklare nå ut till företagarna, alla tips och idéer är som sagt varmt välkomna.