Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-09, 08:53 #9
The Blackjacker The Blackjacker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
The Blackjacker The Blackjacker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Originally posted by MrWize@Nov 8 2008, 22:10
Vad är syftet med trafiken? Vad är det du vill att "trafiken" ska göra? Passar sökorden för din bloggs inriktning?

Allt är inte bara "stor trafik", och det säger ingenting om hur svårt det kommer bli att ranka. Det finns andra faktorer som talar om ifall det är svårt att ranka på ett sökord/sökfras än antalet sökningar per månad.

Storleken, som du avser med antal besök per dag, talar heller inte om hur svårt den kommer bli att ranka upp för relaterade sökord. Det är även där andra faktorer som avgör.

/Patrik Berggren
Jag vill dra sådan traffik som är relevant för min blogg, och som har en åtminstone hyffsad sannolikhet att komma tillbaka, anmäla sig till RSS-feed och nyhetsbrev.

Eftersom jag skriver mycket om bloggande med olika tips och tekniker tänkte jag lista för t.ex. ordet blogg. Dock söks det på 800 000 gånger och har 60 miljoner sidor som kommer upp. Ordet blogga söks efter 5000 gånger och har 5 miljoner sidor på google. I mitt fall spelar det egentligen ingen roll om besökarna jag vill ha till min sida söker på blogg, eller blogga eftersom det är extremt likt.

Rent spontant tycker man att det borde vara enklare att ligga högt hos Google på ordet blogga eftersom det är mindre konkurrens. Är det då något man medvetet bör satsa på som en mindre blogg, då man kanske inte har pagerank, domänålder eller vad det nu må vara för att kunna konkurrera (ligga i topp) på ett mera attraktivt sökord.

Vilka är dessa andra faktorer du syftar på och var hittar man i så fall information om dessa så man kan optimera sig mot vissa synonymer på sökord som verkar passa bäst.

Ps: Jag tänkte också passa på att fråga angående domännamnet. Då jag vill optimera mot ordet blogg, blogga, bloggare osv känns det rimligt att använda ordet blogg i domännamnet. typ www.blogg.se. Kan man säga någonting om vikten i detta. Jag menar specifika inlägg kommer ju heta något i stil med www.mittnamn.se/blogga-bra-eller-dåligt/
Alltså ordet blogga finns med men är det värt ur ett SEO perspektiv att byta domän av den här anledningen?
The Blackjacker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat