Citat:
Originally posted by martini115@Nov 8 2008, 13:52
Hej
Som jag misstänkte alltså
En fråga dock - om man gör på detta sätt, då kan ju inte sökmotorerna se title och meta-taggarna för resp <span class='highlight'>produkt</span> då de kommer vara gömda i en databas? Förutom för den produkten som eventuellt är aktiv och presenteras just nu?
Är ny på exakt hur sökmotorerna jobbar men om det är som jag uppfattat och beskrivit ovan så har ju databaslösningen en klar brist?
Tack
/M
|
Sökmotorerna fungerar så att dom följer länkar, dom crawlar kallas det. Vi kan säga att det fungerar som en person som sitter och klickar runt på länkar i oändlighet och lägger sedan till dom på t ex google.
Du kan visst skapa unika meta-taggar och unika titel-taggar. Som titel-tagg skulle t ex jag valt att använda produktnamn. Visar ett exempel, du har massa produkter som visas på en sida och sedan kan man klicka sig vidare för att få specifikt information om varje produkt, kanske ser ut något sånt här:
Bilbana
Lego
Häst
Pistol
När någon klickar på t ex Pistol, då skickas productID 4 med i adressfältet. Sedan kör du en $_GET['productID'] (är så i PHP iaf vet ej i asp). Då får du ut ID 4, så gör du en koll mot databasen att den ska plocka ut all information mot ID 4. Då kanske du har en text information som beskriver pistolen osv.
Sen när de gäller länkar så brukar man skriva ut dom så beskrivande som möjligt t ex:
http://www.produktladan.se/produkter...med-skott.html
Detta sätt ökar klickfrekvens mot att skriva ut massa IDn som man inte i klartext kan se vad det är.
Dock så gick google ut och sa ganska nyss att det inte spelar någon roll hur länken ser ut för deras spindelbot (crawler). Så alltså spelar det ingen roll för dom om de är så kallade "snygga" länkar eller "id" länkar.
Hoppas du blev lite klokare på det hela.