Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Amfa Finans
Jag har använt factoringbolaget Amfa Finans (tidigare hette de Intrum Finans men det är samma ägare som Intrum Justitia).
Factoring
Factoring finns i två varianter Fakturabelåning resp Fakturaköp. Gemensamt är att du när du fakturerar din kund omedelbart skickar din faktura till factooringbolaget och får betalt av dem i princip samma dag. Sen kommer kunden att betala till dem när förfallodagen kommer.
Fakturabelåning är precis vad det låter som. Du lånar pengarna i 30 dagar och betalar en viss avgift för det (ränta).
Fakturaköp (kallas även Amerikansk Factoring) innebär att factoringbolaget helt enkelt köper din fordran gentemot kunden, de tar även över kreditrisken. Dvs om kunden godkänner fakturan men ändå inte betalar, så tar factoringbolaget den risken, du har fått betalt ändå. Factoringbolaget tar däremot INTE risken om kunden bestrider fakturan oavsett när bestridandet kommer (även om bestridandet kommer flera månader efter förfallodatum) så det är en risk man ändå löper som leverantör. Kostnaden för denan typ av factoring var hos Amfa Finans mellan 3-6% av fakturabeloppet.
Avgifter
Utan abbonemang
..så var deras avgift 4% när kunden fakturan var utställt på var myndigheter, 5% om det var börnoterade företag och 6% om det var övriga företag.
Med abbonemang
Om man teckande ett abbonemang hos dem frö ca 4000 SEK per år så fick man 1-procentenhet rabatt på avgiften. Då var deras avgift 3% när kunden fakturan var utställt på var myndigheter, 4% om det var börnoterade företag och 5% om det var övriga företag.
Andra avgifter per faktureringstillfälle
Dessutom debiterade de alltid 136 SEK + moms för en kreditupplysning vid varje faktureringstillfälle per kund + 48 SEK + moms som en faktureringsavgift per faktura.
Kundens accept av facturan
Innan factoringbolaget betalar ut pengarna till ditt bolag så kommer de ta kontakt med kunden och få en bekräftelse på att kunden accepterar fakturan, först därefter betalar de pengarna till ditt bolag. Detta är givetvis helt OK eftersom det är ett sätt att skydda sig mot bluffmakare som skriver lyftfakturor utan grund.
Om kunden bestrider fakturan
Om din kund bestrider facturan efter att factoringbolaget betalat ut pengarna till ditt bolag så kommer de att kräva återbetalning av pengarna och ditt bolag får betala samma dröjsmålsränta som du har angett på din faktura till din kund!!!
Personlig borgen
En viktig nackdel är att factoringbolaget kräver att du som företagare skriver på en borgensförbindelse så om ditt bolag inte betalar så blir du personligen ansvarig såsom för egen skuld gentemot factoringbolaget.
Otrevlig attityd mot kunder
Det visade sig att Amfa Finans var mycket otrevliga att ha att göra med, de har absolut INGEN som helst känsla för rimlighet och uppträder stöddigt mot mina kunder, vilket gör att de åstadkommer irreparabla skadar på min kundrelation.
Avslut av abbonemang
Jag bestämde mig så småningom för att avsluta min relation till Amfa Finans då jag inte fann att de inte tillförde något positivt till min verksamhet.
|