Citat:
Originally posted by chris77@Nov 8 2008, 01:27
På grund av min omsättning så har jag INTE råd med att folk uteblir med sina betalningar. Så även om jag skulle tjäna ett par kronor i förseningsavgifter så kommer det inte väga upp av att få betalning i tid.
Tips önskas fortfarande.
|
Vanligaste nybörjarmisstaget
Det tyder på att du helt enkelt tar för lite betalt.
Olika prissättningsmetoder
Detta är en mycket vanligt problem för nystartade småföretagare, att de nästan alltid tar för lite betalt. Många har helt enkelt inte koll på vilka verkliga kostnader man har. Det är vanligt att man använder
kostnadsbaserad prissättning och samtidigt inte har kontroll på kostnaderna.
Bättre prissättningsmetoder är att ha järnkoll på om det finns konkurenter och se till att man inte hamnar under deras priser, s.k.
marknadsbaserad prissättning.
Ett ännu bättre scenario är att ha produkter som är unika och där man helt enkelt inte har några konkurenter, då kan man använda
värdebaserad prissättning, dvs man kan ta mycket mer betalt utifrån vad kunden är beredd att betala.
Räkna in kundförlusterna i priset
Om du frågar mig så är ett bra sätt att räkna på hur många kronor du fakturerar som du inte får betalt och sedan räkna hur många procent av hela omsättningen detta är säg 8% då ökar du priser med minst 8% (e.g. Gammalt pris/(0,92) => Nytt pris).
Kundförluster är normalt
Kundförluster är något man måste räkna med, det är inget ovanligt eller konstigt, som företagare måste man lära sig att leva med det och ta hänsyn till det i sin budget och prissättning.
Omvärldsbevakning av konkurenter
Har du koll på vad dina konkurenter tar betalt för samma typ av vara? Försök INTE lägga ditt pris UNDER deras utan ge bättre service ha högre kvalitet på produkterna och ta MER betalt än konkurenten.
Förskottsbetalning
Du kan oxo ta förskott av nya kunder, dvs kräva betaltning innan du skickar varan.
Ta hjälp av oss på detta forum
Om du törs publicera din omsättning din genomsnittliga order per kund och kundförlusterna här så kan vi hjälpa dig att få fram en bra nivå.
Gör en budget med rejäl vinstmarginal
Du måste oxo tänka på att du ska ha
minst 5-15% i vinst efter skatt på din omsättning (även efter att du tagit ut en anständig lön). Denna vinstnivå ska du ha även när du tagit hänsyn till kundförluster svinn lön skatter och andra omkostnader. Har du räknart med att försäljnings och marknadsföringskostnaden kan vara 20-40% av omsättningen?
Är du osäker på forumet så ta PM-kontakt
Om du inte vill publicera här på forumet så kan du PMa mig så ska jag hjälpa dig så gott jag kan.