Citat:
Originally posted by lamadjuret@Nov 7 2008, 14:06
precis var jag misstänkte! (betalning med kontokort är ju egentligen förskott oxå!) nu ska vi se:
kund lägger order på intenet-> får orderbekräftelse direkt i webläsaren eller e-mail->kund betalar inom tex 7dagar->skickar och bokför kvitto(betalning)-> skickar varan när den är färdigt och tex en följesedel
eller
kund lägger order på intenet-> får orderbekräftelse direkt i webläsaren eller e-mail->kund betalar inte inom 7dagar->ordern avbryts och inget bokförs
detta stämmer nu?
|
En orderbekräftelse är inget betalningsunderlag, endast en bekräftelse på att leverantören åtagit sig att leverera något enligt en lagd beställning/order från kunden.
Om man som leverantör skickar en orderbekräftelse så kan man aldrig räkna med att få betalt. Man måste i så fall skicka ytterligare en dokument, nämligen en AVI eller en FAKTURA, verkar vara helt onödigt steg att skicka orderbekräftelse i detta fall.
Om du har en lång leveransprocess (en produkt ska tillverkas eller konstrueras) eller en restbeställning (dvs slut i lager och det är lång beställningstid från din leverantör tex båt från Alaska eller Japan), kan det vara motiverat att använda orderbekräftelse så att kunden medvetandegörs att du accepterat ordern och att det kommer en faktura (eller AVI) vid ett långt senare tillfälle, då kunden kanske annars glömt att han lagt beställningen.
Ofta brukar det gå att ändra rubriken i fakturamallen i affärssystemet så detn visar texten AVI i stället för FAKTURA, vissa affärssytem kan man ha flera olika mallar som i SPCS/VISMA.
Det finns de som skriver ut en FAKTURA men om de inte får betalt i tid så endera krediterar de fakturan eller makulerar den. Om man makulerar en faktura i SPCS/VISMA Administration så nollas den så man kan inte se vad som beställts i efterhand. Detta är givetvis ett något krångligare förfarande för du måste hela tiden ha järnkoll på att verkligen makulera elelr kreditera varje obetald faktura. Det kan funka bra om man inte har så många fakturor att hantera, men vid större volymer blir det jobbigt att administrera.
Viktigt att ha med en betalningsfrist i den
AVI som skickas till kund, en
AVI är i stort sett likställd med en offert och då bör man upplysa kunden hur länge "offerten" gäller, annars kan du få en betalning om flera år när du höjt priserna till det dubbla eller produkten utgått ur sortimentet.
Så här anser jag order/leverans-processen bör se ut i korta drag:
kund-> lägger order på intenet
leverantör-> skickar
AVI med betalningsfrist
30 dagar
kund-> får
AVI direkt i webläsaren eller e-mail
kund-> kund betalar inom tex 7 dagar
Leverantör->
skickar och bokför kvitto(betalning) (kan vara kontantfaktura/nota)
Leverantör-> skickar varan när den är färdigt och tex en följesedel
eller
kund-> lägger order på intenet
leverantör-> skickar
AVI med betalningsfrist
30 dagar
kund-> får
AVI direkt i webläsaren eller e-mail
leverantör-> om betalning ej inkommit inom 14 dagar kan lev skicka påminnelse på email
kund-> kund betalar
INTE inom
30 dagar
leverantör-> ordern avbryts och
inget bokförs
leverantör-> kan skicka en information till kunden att beställningen har avbrutits